De nieuwe markt van Mobilty as a Service is een onstuimige

woensdag 9 januari 2019 Jan Willem Kerssies 122x gelezen

Zowel consumenten als aanbieders weten nog niet waar de doorontwikkeling van MaaS precies heengaat, vertelt Deborah Nas. En daarom gaan ze er in 2019 volop mee experimenteren, zegt de innovatie-adviseur en parttime professor Strategic Design for Technology-based Innovation aan de TU Delft. Dat gaat veel waardevolle leerervaringen opleveren.

 

Zowel vanuit het perspectief van de consument en de aanbieder als de technologie zijn er veel ontwikkelingen die invloed hebben op MaaS, begint Nas. Zo heeft de gemaksconsument behoefte aan personalisatie. “Dat is mogelijk dankzij de technologie: op basis van persoonlijke voorkeuren en historie krijg je persoonlijke adviezen voor jouw reis van A naar B.”

 

Innovatief

Voor de MaaS-aanbieder wordt het makkelijker om Artificial Intelligence-toepassingen in de diensten op te nemen. “Bij machine learning wordt een algoritme getraind met data en zodoende steeds beter in een bepaalde taak. Maar bij deep learning is het algoritme zelflerend en begrijpt het de context, bijvoorbeeld bij spraak- en beeldherkenning. Vooral deze laatste ontwikkeling gaat hard: het biedt praktische voordelen om snel wat in je telefoon in te spreken. En dat dient ook die gemaksconsument.”

 
Verder ontpoppen zich ontzettend veel innovatieve startups in de mobiliteit, die steeds meer gaan samenwerken met de traditionele bedrijven. “Zij realiseren zich dat ze de innovatiekracht van startups nodig hebben om verder te komen. Andersom hebben de startups de grote bedrijven nodig om verder te komen.”

Lees het hele artikel met Deborah Nas uit het Trendboek Mobiliteit 2019.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.