Conclusie MAVEN-project: Voordelen zelfrijdende auto's haalbaar

vrijdag 7 juni 2019 Marcel Slofstra 50x gelezen

Dynnig heeft tijdens het ITS-congres deze week in Eindhoven de resultaten van het Europese MAVEN-project gepresenteerd. De conclusie is dat de verwachte voordelen van autonome voertuigen op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en duurzaamheid haalbaar zijn.

 

Een Europees consortium, gecoördineerd door Dynniq, heeft drie jaar aan het project gewerkt. Daarvoor is subsidie door de Europese Commissie beschikbaar gesteld in het kader van het Horizon 2020-programma.


Robbin Blokpoel van Dynniq: “Ons doel was het verhogen van de efficiëntie en veiligheid van het verkeer door gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden met geautomatiseerde voertuigen. Er bestaan twijfels of autonome voertuigen in de stad geen extra problemen veroorzaken, maar doordat we de communicatie tussen de voertuigen onderling en tussen de voertuigen en de wegkant uitgebreid hebben, zijn de drempels voor een veilige en efficiënte integratie van zelfrijdende auto’s in het

stadsverkeer weggenomen.”


Efficiënt

Door een symbiose te creëren tussen het voertuig en de infrastructuur kan een kruising veel efficiënter worden gebruikt. Het voertuig krijgt bij het naderen van een kruising advies over snelheid en rijstrook om zonder te hoeven stoppen de kruising te passeren. Het voertuig geeft informatie terug over het opvolgen van dat advies en op basis hiervan optimaliseert de verkeersregelaar de flow op de kruising.

 

Simulaties

Uit simulaties blijkt dat wanneer alle voertuigen zelfrijdend zijn, de gemiddelde wachtrijlengte met 39 procent afneemt. Bij gebruik van verkeersregelaars in combinatie met zelfrijdend verkeer boekte men 27 procent minder tijdsverlies. Het efficiëntste was het inzetten van een corridor waardoor een groene golf gecreëerd kan worden, die dankzij de communicatie met de voertuigen veel effectiever is dan een traditionele groene golf. Daarbij werd de gemiddelde wachtrijlengte 73% korter, was er 47% minder verliestijd en 15% minder CO2 uitstoot.

“Hoe sneller zelfrijdende auto’s worden ingevoerd, hoe eerder we de voordelen hiervan kunnen ervaren”, aldus Blokpoel. “We hebben ook een roadmap ontwikkeld voor de introductie van geautomatiseerd verkeer. Deze ondersteunt wegbeheerders bij het begrijpen van toekomstige veranderingen in hun rol en in de taken van verkeersmanagement. Voor de industrie zijn nu de randvoorwaarden aanwezig om de software te ontwikkelen die nodig is om snel de volgende stap te zetten.”
________________________________________

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.