‘Bereikbaarheidsdiscussie noem ik gekscherend de koffiepraatdiscussie'
“We krijgen een bredere kijk op mobiliteit”, zegt Diepens als hij spreekt over de trends van 2019. “Ik doel dan op de culturele en sociale kanten van mobiliteit. Je hoort ook steeds vaker het begrip vervoersarmoede. Mobiliteit gaat om bewegen, deelnemen aan de maatschappij. Maar wat als je geen mogelijkheden hebt om te bewegen? Als er geen buslijn is of als je geen geld hebt voor een fiets of een ov-kaart? Die sociale kant van mobiliteit, daar zijn we met zijn allen gevoeliger voor aan het worden.”
Mobiliteitsgeluk-index
Mobycon werkte het afgelopen jaar mee aan de Mobiliteitsgeluk-index van de Verkeersonderneming. Diepens: “Hierin wordt de mens centraal gesteld. Mobiliteit, ergens kunnen komen en deel kunnen nemen aan de maatschappij draagt bij aan het persoonlijk geluk van het individu. Veiligheid is natuurlijk een randvoorwaarde bij elke verplaatsing: je wilt dat jij en je geliefden weer veilig thuiskomen 's avonds. Maar mobiliteit is soms ook een vorm van ontspanning, van geluk.”
Belangrijk issue
Toch lijkt bereikbaarheid de afgelopen maanden weer een belangrijk issue te worden. Diepens: “Natuurlijk, nu het economisch weer wat beter gaat, zien we de terugkeer van de bereikbaarheidsdiscussie. Ik noem het maar gekscherend de koffiepraatdiscussies. We gaan met zijn allen meer op pad, verkeersstromen worden steeds beter geanalyseerd en dan zien we dat er ook mensen zonder werkmotief in de spits zitten bijvoorbeeld. Schandalig vinden sommigen, maar mobiliteit is meer dan woon-werk-bereikbaarheid.”
“Snelwegen worden nog steeds uitgebreid van drie naar vier stroken, maar we zien langzamerhand de bewustwording dat we niet meer in het wilde weg door kunnen blijven bouwen, dat we een pauze nodig hebben. Iedereen wil een soort vrijheid van bewegen, gemakkelijk van A naar B gaan, maar dat heeft wel een bepaalde prijs.”
Lees het hele interview met Johan Diepens uit het Trendboek Mobiliteit 2019.
Auteur: Redactie
Reactie plaatsen •