'Weren oude diesels misleidend'

vrijdag 9 maart 2018 Pieter Steenbergen 270x gelezen

Het Arnhemse bedrijf XMILES maakt gehakt van het gemeentebesluit om de strengste milieuzone van het land in te voeren. Misleidend en zinloos, stelt het bedrijf, want het milieu schiet er niets mee op.

Arnhem wil vanaf 1 januari 2019 de luchtkwaliteit in het centrum verbeteren door dieselauto’s van vóór 2004 te weren. Begrijpelijk, maar zinloos, stelt het bedrijf XMILES in een uitgebreid persbericht. Het bedrijf biedt een andere oplossing in de vorm van een biologische brandstofkatalysator op basis van enzymen. Dit verbetert de kwaliteit van de brandstof en daarmee de luchtkwaliteit. 'Door de beste verbranding minimaliseert de uitstoot van roet en fijnstof en blijven automotoren inwendig schoner en daarmee veel effectiever', aldus het bedrijf dat momenteel campagne voert met de slogan: Tank Arnhem Schoon.

 

Jongere diesels presteren slechter

Volgens XMILES is wetenschappelijk bewezen dat de uitstoot van dieselauto’s in de afgelopen 25 jaar nauwelijks is veranderd. 'Uit tests kwam naar voren een relatief jonge Euro 5 diesel slechter presteert dan een Euro 1 diesel uit 1992. De conclusie is helder: de Diesel Euro 1 tot en met 6 indeling geeft geen enkele basis voor het oplossen van een milieuvraagstuk. Er is echter een andere invloedrijke factor, die wél kan bijdragen aan een schonere lucht: de brandstofkwaliteit. Het zou jammer zijn als Arnhem nu een bedrag van 500.000 euro gemeenschapsgeld gebruikt voor de inrichting van een milieuzone die aantoonbaar zinloos en misleidend is, terwijl er een alternatief voor handen is.'

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.