‘Voor mobiliteitsgeluk is radicale verandering nodig’

donderdag 29 maart 2018 Derk van der Laan 99x gelezen

“Waarom is het transportsysteem oneerlijk, terwijl als het gaat om wonen, gezondheid en onderwijs de overheidsstelsels staan als huis?” In zijn key note op het congres Happy Mobilty legt Karel Martens vol vuur uit hoe onrechtvaardig, in zijn ogen, het mobiliteitsbeleid nu is.

Martens is verkeersplanoloog en hoogleraar in Tel Aviv en Nijmegen. “Mensen die geen auto hebben zijn doorgaans veel langer onderweg. De overheid moet ervoor zorgen dat iedereen zich gemakkelijk kan verplaatsen. De staat trekt nu miljarden uit voor een groep die met gemak het land doorkruist en dus niks tekort komt. Wie geen auto heeft, wordt eigenlijk vergeten”.  

 

Verander het systeem

Ga weg van het huidige systeem dat subsidie geeft aan allerlei openbaar vervoer als een soort liefdadigheid, betoogt Martens. “Iedereen telt. Dat moet uitgangspunt zijn als het gaat om een dak boven je hoofd, toegang tot zorg en gelijke kansen in het onderwijs. Dat is het ook! Behalve bij het verplaatsen! Is het crisis dan wordt geld weggehaald uit het openbaar vervoer en in de wegen gestopt. Onbegrijpelijk toch? “

 

Mobiliteitsgeluk voorop

Cruciaal is een goed beeld krijgen van de problemen die de bevolking wel of niet ondervindt. De Rotterdamse Mobiliteitsgeluk Index komt in de buurt. “Je zou een gemiddeld niveau van mobiliteitsgeluk als benchmark kunnen hanteren. Iedereen die lager scoort, krijgt dan een steun in de rug. Beleid bestaat dan uit een kostprijs in rekening brengen voor een verplaatsing bij iedereen plus zorgen dat je wie die onder de gemiddelde lijn zit, naar boven krijgt”.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.