Verkeerslicht met geel-voor-groen verslechtert de doorstroming

donderdag 6 september 2018 Guus Puylaert 0 reacties 671x gelezen

Na de vakantieperiode rijst de vraag onder automobilisten waarom we in Nederland geen geel-voor-groen-systeem hebben, zoals in Duitsland. “Dat systeem is tijdseffectief nadelig en onveilig”, vertelt Eric Greweldinger, verkeerskundige van de gemeente ’s-Hertogenbosch. In ons magazine, dat op 14 september verschijnt, een samenvatting van zijn onderzoek naar het 'aftellen tot groen'.

De Europese norm schrijft voor dat het verkeerslicht maximaal 2 seconden mag aangeven dat het bijna groen wordt. Wanneer je dus geel-voor-groen plaatst, gaat dat van de groentijd af, vertelde Maarten Ligt van de ANWB aan BNR Nieuwsradio. En uiteindelijk verslechtert dat de doorstroming. De verkeerslichten in Nederland reageren bovendien op de verkeersintensiteiten.

3-2-1-afteller
Greweldinger erkent dat. “En anders zouden we al onze 5500 verkeerslichten moeten ombouwen. Dat zijn vaak inventieve systemen. Dus dat gaat nogal wat kosten.” Daarom pleit hij voor de 3-2-1-afteller, die sinds 2008 succesvol in de gemeente ’s-Hertogenbosch wordt gebruikt. Inmiddels zijn 27 VRI-systemen van de afteller voorzien.

“Het voordeel van dat systeem is dat je het flexibeler kunt instellen: je kunt kiezen hoe lang het op rood en groen staat. Als je geel-voor-groen kiest dan heb je te maken met een standaardtijd. Dat maakt het minder veilig.”

Ook in Uden en Rotterdam wordt het systeem binnenkort geplaatst, schrijft hij op LinkedIn. “En momenteel is er een pilot gaande om het 3-2-1-systeem binnen twee seconden te laten verlopen. Dat past beter bij de Europese norm”, voegt hij toe.

Samenvatting in het magazine
De samenvatting van het onderzoek van Greweldinger kunt u lezen in Verkeerskunde 4, dat op 14 september verschijnt. Nog niet geabonneerd? U kunt een abonnement of een proefnummer aanvragen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.