TLN en evofenedex: pak grote knelpunten wegennet versneld aan

donderdag 22 november 2018 Jan Willem Kerssies 0 reacties 54x gelezen

Doordat vrachtauto’s door files stilstonden of omreden, leed het bedrijfsleven in 2017 1,3 miljard euro schade. TLN en evofenedex vragen het Rijk dan ook versneld de grootste knelpunten op de Nederlandse wegen aan te pakken.

Vandaag boden TLN-voorzitter Arthur van Dijk (TLN) en adjunct-directeur van evofenedex Joost Sitskoorn het onderzoek aan Tweede Kamerleden aan waarin de knelpunten in beeld worden gebracht.


Procedures snel doorlopen

De Economische Wegwijzer bevat ook een lijst met aanbevelingen om te beginnen, te versnellen of juist door te gaan met investeren in trajecten waar het verkeer vastloopt. In de file top-20 staat de A4 tussen de knooppunten Burgerveen en Prins Clausplein, op één. Versnelt investeren is daar wenselijk. Er is al ruimte voor een extra rijstrook, maar die kan nog niet worden benut door budgettaire en procedurele problemen.

TLN en evofenedex dringen erop aan om dit dure knelpunt, mede met het extra geld van het kabinet voor infrastructuur, snel op te lossen. Voor andere trajecten zijn al plannen, maar is de overheid nog niet begonnen met werken aan de weg. Bijvoorbeeld op de A15, tussen Ridderkerk en Gorinchem. Daar gaat pas in 2025 de eerste schop de grond in. Dat moet sneller, vinden de ondernemersorganisaties.
  

Slimmer inrichten van de weg

Bij het oplossen van fileproblemen in Nederland denken de ondernemersorganisaties niet alleen aan wegverbreding. Soms is het slimmer inrichten van de weg de oplossing, bijvoorbeeld door verkeer zo min mogelijk te laten ‘weven’. In andere gevallen zou een verbetering van het openbaar vervoer een oplossing zijn, zodat mensen de trein nemen in plaats van de auto. Het zou ook helpen om een kilometerheffing in te voeren voor alle verkeer, en niet alleen voor het vrachtverkeer, zoals het kabinet nu van plan is.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.