SWOV onderzoekt veilige wegbermen autosnelwegen

donderdag 19 april 2018 Guus Puylaert 0 reacties 127x gelezen

In de bestaande richtlijnen van Rijkswaterstaat wordt een veilige wegberm ingericht als obstakelvrije zone. Maar is dat wel de meeste veilige optie? Is het afschermen van obstakels niet veiliger? Of  een combinatie van beide inrichtingen?

Op verzoek van Rijkswaterstaat deed SWOV onderzoek naar welke inrichtingsvariant voor een veilige wegberm beter is. Dit onderzoek moet eraan bijdragen om het aantal verkeersdoden op rijkswegen te verminderen.

Op basis van het onderzoek blijkt dat beide varianten een goede manier vormen om een berm vergevingsgezind in te richten. Een gecombineerde toepassing van deze twee kan de veiligheid verder optimaliseren.

U kunt het onderzoek ‘Veilige bermen langs autosnelwegen: obstakelvrije zone, geleiderails of beide?’ hier downloaden.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.