Stevige wandeling beter dan 10.000 stappen per dag

dinsdag 5 juni 2018 Guus Puylaert 161x gelezen

Een stevige wandeling van minimaal tien minuten per dag kan het overlijdensrisico van volwassenen tot wel 15 procent verminderen. De intensieve wandeling werkt beter dan je te focussen op 10.000 stappen zetten per dag. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse overheidsorganisatie Public Health England (PHE) en the Royal College of General Practitioners (RCGP).

Tien minuten stevig wandelen per dag is een makkelijke manier voor volwassenen om een gematigd intensieve lichaamsbeweging in de dagelijkse routine te krijgen. Door gematigd intensief te bewegen, gaat de hartslag omhoog en wordt de ademhaling sneller. Dat werkt beter dan bijvoorbeeld 10.000 stappen per dag te zetten, waarbij het ook kan gaan om langzamer vervoer.

Uit het onderzoek van de organisatie blijkt dat veel volwassen Britten moeite hebben om dagelijkse beweging in hun patroon te krijgen. Te weinig tijd, motivatiegebrek en ‘te moe’ zijn veelgehoorde argumenten.

Om volwassenen te activeren tot de dagelijkse wandeling heeft PHE de ‘Active 10’-app geïntroduceerd. In één maand tijd hebben al 600.000 Britten de app gedownload en hebben al twee miljoen mensen de tien minuten durende stevige wandeling voltooid.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.