Steggelen over overheidsrol in ‘nieuwe’ mobiliteit

donderdag 29 maart 2018 Maurits van den Toorn 72x gelezen

Samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven bij het aanpakken van mobiliteitsvraagstukken is nodig en onvermijdelijk, maar over de manier waarop verschillen de meningen. Al te veel overheidsinvloed lijkt niet gewenst, zo bleek bij een debat tijdens het Mobility FFWD-event in Utrecht op 28 maart.

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt verrichtte de aftrap van het debat met de opmerking dat de overheid een taak heeft als het gaat om het aan elkaar knopen van bestaande systemen voor efficiënt van deur-tot-deur-vervoer. Alleen de overheid kan ervoor zorgen dat die informatie vanuit verschillende bedrijven op één platform wordt gedeeld.

 

Wel data, geen formats

De reacties waren wat zuinig. Peter Krumm, directeur Strategie en Ontwikkeling bij Transdev Nederland, ziet er niet zoveel in. “De klant zal toch zelf de beste app kiezen, dus laat de ontwikkeling liever aan het bedrijfsleven over en laat de overheid alleen de randvoorwaarden creëren.” Tjalling Smit, directeur Commercie & Ontwikkeling bij NS, is het daarmee eens: “De overheid moet ervoor zorgen dat data beschikbaar worden gesteld, maar moet geen formats bepalen.”

 

Er is geen overheid

Maar zelfs dat is makkelijker gezegd dan gedaan, vindt Ab Oosting, Senior Advisor Smart Mobility Metropoolregio Eindhoven. “Er is geen overheid, er zijn alleen verschillende overheden die apart van elkaar experimenten doen als het gaat om zaken als MaaS.” ProRail-topman Pier Eringa is het daarmee eens, maar voor hem is het glas desondanks halfvol: “Wij komen ze allemaal tegen, maar de samenwerking verloopt steeds beter. Het gaat er vooral om dat je als gemeenten en provincies een gezamenlijke ambitie hebt waarmee in je Den Haag kunt aankloppen.”

 

Infra nu al te krap

Een tegenwerping: al die ideeën over nieuwe vormen van mobiliteit en het gebruik van apps zijn mooi, maar de realiteit is dat de infra nu al te krap is. Daar verandert smart mobility niets aan. Klopt, reageert Eckhardt, het is ook nodig te investeren in infra, het is en-en. “Apps kunnen ondersteunen, maar uiteindelijk moeten we ook de ‘harde dingen’ doen, meer infra voor meer treinen”, aldus Eringa.

 

Ook gedrag veranderen

Smit wijst op nog een ander aspect: “We moeten ook ons gedrag veranderen. We moeten niet met z’n allen om 8.15 uur in de Sprinter willen zitten met als gevolg een hyperspits. Met een gedragsverandering is echt winst te behalen.” Een gedragsverandering, maar dan van de overheid, wordt ook gewenst als het om aanbestedingen gaat. De huidige systematiek, waarbij alles tot in de puntjes wordt voorgeschreven, werkt belemmerend voor innovatie. De vervoerbedrijven moeten meer flexibiliteit krijgen, vindt Oosting.

 

Minder vaak bij de rechter

De Flevolandse gedeputeerde Jaap Lodders is het daarmee eens: “Zo kom je elkaar ook wat minder vaak bij de rechter tegen.” Ook Krumm van Transdev ziet zo meer ruimte voor innovatie ontstaan. Die is er nu te weinig, bestuurders kiezen te veel op de automatische piloot voor bestaande mobiliteitsvormen als de trein, vindt hij. Dat is Lodders niet met hem eens, want in Flevoland wordt nu gekeken naar een vorm van HOV naar het noorden in plaats van de afgeschoten Zuiderzeelijn. In zijn optiek is dat goedkoper en toekomstvaster (hoewel het niet noodzakelijkerwijs innovatief hoeft te zijn).

 

Oproep aan bedrijfsleven
Aan het eind van het debat deed Eringa een oproep aan het bedrijfsleven om mee te denken over slimme en goedkope oplossingen voor het vervangen van overwegen. Wat hem betreft kan dat soberder dan nu: “Laten we samen met het bedrijfsleven nadenken en allerlei vaste normen opzij durven zetten.”

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.