Spoorgoederenvervoer moet aantrekkelijker worden gemaakt

donderdag 11 oktober 2018 Jan Willem Kerssies 0 reacties 43x gelezen

Verschillende handelsbedrijven, havens, spoorvervoerders en vakbonden hebben aandacht gevraagd voor goederenvervoer per spoor bij de Tweede Kamer. Staatssecretaris Van Veldhoven (IenW) kreeg een petitie aangeboden om goederenvervoer per aantrekkelijker te maken.  

Het initiatief werd genomen door ondernemersvereniging evofenedex samen met de spoorgoederensector, vertegenwoordigd door KNV, RailGood en DB Schenker, vakbonden en de nationale zeehavens. Naast de petitie werden Tweede Kamerleden gevraagd om symbolisch het sein op groen te zetten voor de spoorgoederentrein door middel van een echt sein dat op het Plein voor de Tweede Kamer stond.

Gespannener voet

Steven Lak voorzitter van evofenedex en de spoorgoederentafel deelde daarbij enkele punten van zorg met de Kamerleden. “De groei van het aantal reizigers op het spoor staat op steeds gespannener voet met ambities om meer goederen per spoor te gaan vervoeren. Ook een mogelijke tariefstijging voor het gebruik van het spoor baart de partijen zorgen. Daar moeten we met het ministerie en de hele spoorsector aanvullend oplossingen voor zoeken.”  


Debat in de Tweede Kamer

De Tweede Kamer debatteert vandaag over het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer. In het pakket zijn concrete afspraken gemaakt. Zo wordt er 12 tot 14 miljoen euro geïnvesteerd door de overheid in het verlagen van de gebruikersvergoeding en investeren spoorgoederenbedrijven en verladers in stiller en schoner materieel. Het pakket moet een bijdrage leveren aan het terugbrengen van de CO2-uitstoot en het verminderen van de filedruk.


Met het maatregelenpakket hebben overheid en bedrijfsleven afspraken gemaakt om een stevige impuls te geven aan het spoorgoederenvervoer. Om deze afspraken tot een succes te maken is het van belang dat de Tweede Kamer het pakket in zijn geheel overneemt.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.