Roze olifant op de weg valt jongeren niet op

donderdag 27 september 2018 Jan Willem Kerssies 342x gelezen

Een roze olifant op de weg, dat valt wel op. Maar voor deze jongeren niet. Zij hadden hun blik namelijk op hun telefoon. TeamAlert maakt jongeren bewust over afleiding op de fiets door een roze olifant naast de weg in het centrum van Utrecht te plaatsen. De jongeren werden vervolgens aangesproken over hoe belangrijk aandacht op de weg is.

TeamAlert telde in totaal tientallen jongeren die de roze olifant niet zagen omdat ze bezigwaren met hun navigatie of een ander liedje op hun telefoon aan het uitzoeken. Van de proef werd onderstaande video gemaakt.



Beat the Streetchallenge
De roze olifant video is ook het startsein voor de Beat the Streetchallenge. Een maand lang doen scholieren tussen de 12 en 17 jaar door heel het land mee. De scholieren voeren dertien groepsopdrachten uit over het thema afleiding op de fiets. De foto’s en video’s die de scholieren bij de opdrachten maken zullen zij vervolgens delen op Instagram onder de hashtag #beatthestreetchallenge. Het groepje scholieren dat de challenge wint krijgt een seizoen lang toegang tot het pretpark Walibi.

Ongestoord onderweg zijn

De challenge en de video is ontwikkeld door TeamAlert in samenwerking met Samsung en sluit aan op  de landelijke MONO-campagne. Het doel is dat iedereen ongestoord onderweg is, zonder afleiding van de telefoon. Op de video worden jongvolwassenen geconfronteerd met het feit dat je essentiële zaken mist wanneer je je op telefoon zit op de fiets. Door de challenge herinnert TeamAlert jongeren een maand lang aan het gewenste gedrag van MONO rijden.

 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.