Rijswijk transformeert tot smart city

donderdag 22 februari 2018 Nettie Bakker 191x gelezen

Rijswijk transformeert. Van een stad met een onduidelijk imago en karakter is het een transitiepad ingeslagen op weg naar een stad met een duidelijk herkenbaar groen, bereikbaar en innovatief imago, of wel een smart city.

Ilonka Nagy, manager bijzondere opdrachten van de gemeente Rijswijk: "Vorig jaar hebben we een imago-onderzoek gehouden. We wilden wel eens weten wat voor stad Rijswijk is, of kan worden, tussen Willie-Wortelstad Delft en wet- en regelgevingsstad Den Haag. Het bleek dat we voldoende in huis hebben om het imago van een groene, bereikbare, innovatieve stad te kunnen claimen. Zo bieden we op ons bereikbare bedrijventerrein al een goede basis aan bedrijven die zich bezighouden met toegepaste innovatie, start-ups en grow-ups. Vervolgens zijn we ons innovatieve karakter op bijeenkomsten en beurzen voluit gaan uitdragen en dat riep als vanzelf allerlei reacties en ideeën op, waaronder het aanbod van het Smart City Living Lab-netwerk om in Rijswijk een living lab in te richten." 

 

De gemeente nam dit aanbod enthousiast aan en wees een proefwijk aan met als doel de wijk te transformeren tot een groene, bereikbare en innovatieve wijk. Deze proefwijk grenst aan Delft, waar op Delfts grondgebied een groot ROC is gevestigd. Deze school heeft volgens de Rijswijkse wijkbewoners een grote impact op de leefbaarheid en bereikbaarheid van de wijk. Han Nouwens, mede-initiatiefnemer van het netwerk Nationaal Smart City Living Lab: "De ROC-leerlingen hebben een snoeproute gevonden naar een fastfood-onderneming, met als gevolg zwerfvuil langs de weg en geluidsoverlast. Maar is dat echt zo?" 

 

Emotionele lading 

Nagy: "In het kader van het living lab willen we op slimme manieren de werkelijke problematiek meten, ofwel het probleem ontdoen van de emotionele lading en dan kijken wat de juiste en slimste aanpak is." Nouwens: "We hebben hiervoor honderden metingen op verschillende plekken in de wijk gedaan. Zo zijn er units die geluid meten over de dag heen. Die vergelijken we dan bijvoorbeeld met de lesroosters. Op andere plekken meten we de luchtkwaliteit omdat er naar de indruk van de bewoners sprake is van ongewenst parkeerverkeer." 

 

Gespreid bedje 

Toch is het Smart-City-Living-Lab-idee niet zozeer het plaatsen van sensoren, benadrukt Nouwens. "Veel meer het leereffect van hoe je data kunt inzetten om problemen te analyseren om tot juiste oplossingen te komen." Nagy: "Je kunt bovendien niet verwachten dat je als stad of als wijk van de ene op de ander dag in een digitaal gespreid bedje komt. Je moet echt werk maken van verbindingen en samenwerking. Waar we naar toe gaan weet ik nog niet, maar ik kan me ook niet meer voorstellen dat deze beweging omkeerbaar is. Op een gegeven moment zijn we een erkende smart city, verwacht ik." 

 

Living lab Rijswijk 
Op 7 maart opent Living lab Rijswijk de deuren van het stadhuis voor een actuele blik in het Nationaal Smart City Living Lab, een netwerk van zeven pilotsteden. U bent welkom. Zie: www.smartcityupdate.nl 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.