ParkShuttle scoort goed bij reiziger

woensdag 22 augustus 2018 Laura Vliek 115x gelezen

De automatische voertuigen die in de gemeente Capelle a/d IJssel wordeb ingezet op de verbinding tussen bedrijventerrein Rivium en station Kralingse Zoom worden door reizigers als veilig en betrouwbaar ervaren. Betrouwbaarheid wordt gezien als een van de belangrijkste factoren om wel of niet met het ov te reizen. De kwaliteit van de informatievoorziening kan volgens de reizigers veel beter.
ParkShuttle, autonoom vervoer, onderzoek

ParkShuttle, autonoom vervoer, onderzoek

Dit blijkt uit kwantitatief onderzoek onder 109 proefpersonen naar het gebruiksgemak van de ParkShuttle, zoals het zelfrijdende voertuig genoemd wordt. Het onderzoek werd uitgevoerd door Jochem van der Burg. Van der Burg is student Sociale Geografie en Planologie aan de Universiteit Utrecht.

Zeven factoren
Van der Burg concentreerde zich in het onderzoek op zeven operationele factoren van de ParkShuttle: veiligheid en beveiliging, betrouwbaarheid, reistijd, informatievoorziening, prijzen en betaalsysteem, comfort en integratie in het ov-netwerk. Het doel van het onderzoek was bepalen welke van deze operationele factoren invloed hebben op het gebruiksgemak.

Gebruiksvriendelijk
Het gebruiksgemak werd door 90% van de respondenten positief beoordeeld met een gemiddelde van een 7,2. Daarbij bleek vooral de factor betrouwbaarheid zwaar mee te tellen. 4 van de 5 respondenten bestempelt het systeem als betrouwbaar, wat vooral wordt bepaald door de punctualiteit en frequentie van het rijden.

Hoewel de ParkShuttle nog altijd uniek is omdat het de enige zelfrijdende shuttle is die permanent in een dienstregeling is opgenomen, konden de resultaten van het onderzoek echter wel worden vergeleken met pilots elders in de wereld. Hieruit kwamen opvallende zaken naar voren.

De reizigers beschouwen de beveiliging van de ParkShuttle bijvoorbeeld als zeer hoog, ondanks dat er geen stewards aan boord zijn. Dit zou kunnen liggen aan de mate van capaciteit in de ParkShuttle. Zo kunnen er 24 mensen aan boord, wat de sociale controle ten goede komt.

Er is verbetering te boeken in de kwaliteit van de informatievoorziening. Deze factor scoorde het minst goed in het onderzoek. Het betreft hier met name de informatie op de halte en de informatie omtrent vertraging.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.