Nieuwe vakkennis, klimaat en tools op 8e Landelijke Omgevingsmanagementdag

donderdag 5 juli 2018 Nettie Bakker 74x gelezen

"Geen project zonder architect", zegt Lukas Meursing in zijn winnende paper (algemeen) voor de 8e landelijke omgevingsmanagementdag. Myrthe Leijstra (et al) nam de prijs in ontvangst voor de beste paper (bijzonder) waarin de auteurs ingaan op het vraagstuk: ‘Hoe maken we onze omgeving klimaatbestendig?’.

RWS-omgevingsmanager Lukas Meursing wint de prijs voor de beste paper algemeen met zijn paper: ‘Geen project zonder architect’.

RWS-omgevingsmanager Lukas Meursing wint de prijs voor de beste paper algemeen met zijn paper: ‘Geen project zonder architect’.

Ruim 450 omgevingsdeskundigen bezochten de jaarlijkse Omgevingsmanagementdag in 1931 Congrescentrum in ’s Hertogenbosch, georganiseerd door het platform Omgevingsmanagement. “Een platform voor en door omgevingsmanagers", aldus POM-voorzitter Daniël Eggermont.

 

Architect- versus ingenieursdenken
Omgevingsmanagement vraagt om de inzet van ingenieurs én architecten, stelt Lukas  Meursing, Omgevingsmanager Rijkswaterstaat Midden-Nederland in zijn paper. “Een werkelijk integraal en creatief ontwerpproces vergroot de kans aanzienlijk op een, in alle opzichten, geslaagd project. Niet alleen sluiten projecten beter aan bij de behoeften van de gebruikers en de omgeving en hebben ze meer esthetische kwaliteit, ook is de technische oplossing vaak beter doordacht en in veel gevallen niet duurder of zelfs goedkoper.” Omdat te bereiken heb je architecten én ingenieurs nodig, zegt Meursing.

 

Hebben we een overstroming nodig?
“Als watermensen zeggen we wel eens ‘we hebben een overstroming nodig'", zegt Myrthe Leijstra, werkzaam bij Rijkswaterstaat, in haar korte pitch over haar paper met een lange Engelse titel die zij met twee mede-auteurs schreef. Met deze uitspraak geeft Leijstra aan dat er onvoldoende bewustwording is van de urgentie om aan een klimaatbestendige omgeving te werken.

 

De twee andere genomineerde papers waren: Omgevingsmanagement bij Waterschappen, een doorkijk in een veranderende rol’ door Bas Groenendijk en Monica Melis van TASK en ‘Strategisch omgevingsmanagement inzetten voor een klimaatadaptieve stad’, door Wytse Dassen en Pim Nijssen van Twijnstra Gudde 


De BouwApp
Nieuwe vakkennis en nieuwe tools werden gedeeld en gepresenteerd tijdens meer dan 50 parallelle sessies. Een ervan was een workshop over de BouwApp. Wat kan een app betekenen in omgevingsmanagement in en hoe zorg je ervoor dat zo’n app ook wordt gebruikt? Deze vragen werden gesteld en beantwoord door ‘concepteur' Mark van der Kooi en gebruiker Jorg Dreyer van KWS-Infra. Het publiek dacht mee over nieuwe mogelijkheden.

 

Tribune
Iedere bouwplaats verdient een tribune, zegt app-bouwer Mark van der Kooi. De app brengt de bouwers en de mensen ‘op de tribune’ bij elkaar en voorziet ze van informatie tijdens en na de bouw en geeft ook de mogelijkheid voor feedback. 

 

"Na vijf jaar is de app nog steeds niet af", zegt Van der Kooi. “We zijn stapje voor stapje op weg naar de ideale app. Tijdens deze workshop wordt benadrukt dat de app ook al informatie vooraf moet kunnen geven. Ook zou je speciale doelgroepen binnen de projectapp-volgers willen benaderen.

 

Bijvoorbeeld om aan te geven waar en wanneer de volgende werkzaamheden beginnen. Een app heeft meerwaarde boven een website omdat app-berichten naar je toekomen. De app wordt voornamelijk door aannemers gebruikt en richt zich op omgevingscommunicatie rond infra-projecten. Via de app is er ook een landelijk projectoverzicht te zien."    

 

Volgers
Naast het ontwikkelen van de ideale app, hangt het succes met name af van het aantal volgers. Jorg Dreyer van KWS-Infra doet verslag van de manier waarop zij de Bouw-App toepassen. Via een API in de App presenteert KWS infra de BouwApp per project met een eigen ‘look en feel’. “Ik stap persoonlijk langs de deuren en nodig mensen uit voor een informatieavond, geef ze een bewonersbrief en zeg: ‘download de app’. Deze brief gaat vaak naar een groter gebied en ook daarin wordt opgeroepen om de App te downloaden. Verder plaatsen we op alle bouwborden en op vlaggen de oproep om de App te downloaden.” Ook oproepen in huis-aan-huisbladen werken goed, ervaart

Dreyer. 

 

Spreekuur bij supermarkt
“We plaatsen ook A-3 posters met de werking van de app bij scholen, supermarkten, de dagopvang of bij bejaardenhuizen. Op de informatie-avonden help ik bij het installeren van de app en ik houd zelfs spreekuur bij de plaatselijke supermarkt. Vervolgens houden we de app actueel en interessant. We plaatsen bijvoorbeeld een foto en een kort tekstje van een archeologische vondst.” Dreyer zelf krijgt via zijn telefoon een melding als er een reactie binnenkomt via de app. ”Je moet dus wel moeite doen om volgers te krijgen, maar heb je ze eenmaal, dan blijven ze vaak wel.” Tegelijkertijd geven statistieken een indruk van de klanttevredenheid.

 

Maastricht Bereikbaar: de ideale website
Wat maakt een website succesvol? Online consultants van Swis, Onno van der Heiden en Menno de Kort, geven tips, ondersteund door Laura Gorissen en Cindy Jacobs, respectievelijk communicatieadviseur en webredacteur van de site Maastricht-Bereikbaar. “Start met een strategische sessie met alle stakeholders”, benadrukken de online consultants, “en ga van abstract naar concreet en pas zaken zo nodig gaandeweg aan, steeds op basis van je doelstellingen. De doelstellingen voor Maastricht Bereikbaar zijn: informatie verstrekken, individuele reiskeuzes aanbieden en deelname aan acties stimuleren.

 

Juiste informatie voor juiste doelgroep op juiste moment
Formuleer vervolgens de juiste doelgroepen. Immers, forenzen (zoeken één keer en willen snel, goedkoop en comfortabel) bedien je anders dan werkgevers (gebruik parkeerplaatsen en gezonde werknemers), bezoekers (acties) of bewoners (informatie). Deze belangen kunnen soms botsen. Het maken van een customer journey van de verschillende doelgroepen kan helpen om deze knelpunten inzichtelijk te maken.

 

Succes
Vanuit de strategie werd duidelijk dat de website een bereikbaarheidsplatform moest worden met een slimme kaart, persoonlijke reisadviezen, on- en offline-acties, een actuele barometer van de drukte in de stad en - een onverwacht groot succes - webcambeelden. Lessen: begin klein en itereer, toets je ideeën bij de doelgroep ( vijf participanten per doelgroep bevragen, is voldoende) en zorg voor een projecteigenaar. Het Maastrichtse resultaat? 3.800 auto’s uit de ochtendspits, dat staat voor 12 kilometer minder auto’s op de weg en een reductie van 5 kiloton CO2.

 

Save the date
De volgende, de negende landelijke omgevingsmanagementdag vindt plaats op 27 juni 2019. 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.