Mobiliteitscampagnes kunnen autogebruik verminderen

dinsdag 15 mei 2018 Vincent Wever 0 reacties 174x gelezen

Mobiliteitscampagnes kunnen kansrijk zijn om het woon-werkverkeer te verminderen. Dat blijkt uit een studie van het Centraal Planbureau (CPB). Tegelijkertijd waarschuwen de onderzoekers voor te veel optimisme. Voor conclusies op grote schaal is meer onderzoek nodig.

De resultaten van het onderzoek werden op 14 mei gepresenteerd aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Milieu tijdens de start van de mobiliteitswedstrijd Low Car Diet. Het CPB onderzocht de effecten van de laatste twee edities van Low Car Diet en deed een literatuurstudie naar onderzoeken van andere campagnes.


Resultaten van bestaande, goed onderbouwde studies naar gedragsverandering en mobiliteit lopen sterk uiteen. Een ruime helft van deze studies rapporteert ‘geen effect’ op het autogebruik, de rest laat juist zeer grote effecten zien (tot 20 procent afname).


Deelnemers aan het Low Car Diet maakten zelfs 35 procent minder autokilometers. “De huidige opzet van het programma is er vooral op gericht om een maximaal effect te bereiken voor de mensen die meedoen. Dit is een begrijpelijke keuze, maar hierdoor is het vrijwel onmogelijk om betrouwbaar de effectiviteit van een dergelijk programma vast te stellen voor de gemiddelde werkende Nederlander”, schrijft het CPB. Zo doen vooral duurzame bedrijven en betrokken werknemers mee.


“We achten het mogelijk dat goed vormgegeven gedragsinterventies een aantal procenten vermindering van het autogebruik kunnen bereiken. Dat lijkt misschien weinig, maar gedragsinterventies lijken relatief goedkoop te implementeren”, aldus het CPB.

 

“De maatschappelijke baten van zulke interventies (milieuverontreiniging, congestie, minder ongelukken) kunnen dus opwegen tegen de beperkte kosten. Het potentieel van deze baten is niet gering: zo kan 1 procent minder werkgerelateerd autogebruik leidt tot zo’n 3 procent minder congestie.”

 

Forensen vormen een interessante doelgroep. Zij gaan vaak op de automatische piloot met de auto, ook al zou een ander vervoermiddel inmiddels beter bij hen passen. Informatiecampagnes, gratis ov-kaarten en persoonlijke feedback werken het beste bij mensen die net zijn verhuisd of een kind hebben gekregen. Zij staan immers al open voor nieuwe reisgewoontes.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.