Minder rijders onder invloed dankzij gedragscampagnes

dinsdag 17 juli 2018 Guus Puylaert 85x gelezen

Het aandeel automobilisten dat rijdt onder invloed is de afgelopen vijftien jaar significant gedaald: van 4 procent in 2002 naar 1,4 procent in 2017. Dat komt omdat de sociale norm is verschoven en mensen daarnaar handelen, stelt José de Jong van Veilig Verkeer Nederland.

Uit het tweejaarlijkse onderzoek naar Rijden onder invloed, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van IenW, blijkt de dalende trend. Bewustwordingscampagnes, zoals de Bob-campagne, leveren een bijdrage aan gewenste gedragsverandering, zegt De Jong desgevraagd.

 

“Wij nemen het uitvoerende deel van bewustwordingscampagnes voor onze rekening, met de Bob-campagne of op festivals”, vertelt José de Jong van Veilig Verkeer Nederland (VVN). “Het ministerie verzorgt bijvoorbeeld posters langs de snelwegen.”

 

Campagnes

De Bob-campagne informeert publiek zo gericht mogelijk over de risico’s van rijden onder invloed en motiveert mensen om vooraf met elkaar duidelijke afspraken te maken. Bestuurders krijgen een beloning voor positief gedrag.


In 2017 voerde VVN tijdens het Zwarte Cross festivals 20.000 blaastesten uit en werden er 200.000 Bob-afspraken gemaakt. Bob-teams van VVN legden in totaliteit 1,5 miljoen contactmomenten en er werden 126.500 blaastesten afgenomen.

 

Van landelijk naar stedelijk gebied

Uit het onderzoek blijkt verder dat het aandeel overtreders is verschoven van landelijke gebieden naar stedelijke gebieden. In 2017 werden de meeste overtreders gepakt in Limburg en Noord-Nederland.


Verder zijn mannen vaker in overtreding dan vrouwen, ook al worden de verschillen kleiner. Mannen tussen 25 en 49 jaar zijn het meest in overtreding, terwijl dit voor vrouwen tussen de 25 en 34 jaar geldt.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.