Lean analytiX geeft inzicht in duurzamere logistiek

vrijdag 30 maart 2018 Guus Puylaert 130x gelezen

Tijdens het jaarcongres van de topsector Logistiek, op 29 maart in Eindhoven, werd een nieuwe methode gelanceerd om de CO2-effectiviteit in de logistiek te meten: Lean analytiX.

Deze methode geeft bedrijven inzicht waar ze hun logistiek nog verder kunnen verduurzamen. Naar verwachting kunnen zij de extra besparingen oplopen tot tientallen procenten. Connekt heeft de methode in de afgelopen 1,5 jaar met verladers en vervoerders uit het Lean & Green netwerk uitgewerkt en getest, zowel in Nederland als in internationale supply chains.

 

 

Achtergrond
Uit onderzoek onder leden van het Lean & Green-programma, uitgevoerd voor de Topsector Logistiek, blijkt dat er meer mogelijkheden zijn om zowel geld te besparen als uitstoot te reduceren. Planningssystemen en financiële systemen geven al veel informatie, maar er blijkt nog meer zichtbaar te worden door ladingsgegevens en brandstofverbruik te combineren.

 

Lean analytiX™ geeft op basis van harde gegevens inzicht in de CO2-prestatie: hoe effectief is het vervoer uitgezet tegen de uitstoot die veroorzaakt wordt? Dat kan in detail per klant of regio per periode, maar ook over internationale supply chains heen. Die analyse blijkt heel veel concreet besparings- en verbeterpotentieel op te leveren, wat direct aangepakt kan worden.

 

Lean analytiX™ is de eerste methode voor CO2-effectiviteit in de logistiek. Er zijn al meerdere methodes om de uitstoot van transport in te schatten, maar de stap om de effectiviteit uit echte data te halen is nieuw.

 

Hoe werkt Lean analytiX™?
Als uitgangspunt neemt Lean analytiX™ de harde gegevens uit het primaire proces van het transport:

1. hoeveel goederen moeten worden verplaatst van waar naar waar; en

2. hoeveel brandstof (of energie) wordt voor deze prestatie gebruikt. De gegevens worden gecombineerd en verwerkt tot een data-file die goed geanalyseerd kan worden. Bij de tests bij meer dan 80 bedrijven bleek telkens dat er nieuwe omvangrijke verbetermogelijkheden zichtbaar werden in de analyse.

 

Het voordeel van deze bewerkte data-file is dat gegevens van meerdere transporteurs of terminals of warehouses gecombineerd kunnen worden om een complete supply chain te analyseren, over meerdere landen of continenten. Dat optellen en combineren werkt ook met files van verschillende kwaliteit: lang niet overal is de beschikbaarheid van gedetailleerde (digitale) data zo goed als in Nederland, soms moeten gegevens geschat worden. In de analyses wordt die informatie-positie ook zichtbaar: het wordt zichtbaar hoe goed de data is die gebruikt wordt bij een analyse.

 

Als onderdeel van  Lean analytiX™ worden eenvoudige standaard analyses aangeleverd, of een geavanceerd analysetool voor eigen gebruik. De opzet is dat bedrijven zelf of met behulp van gespecialiseerde bureaus naar keuze zelf hun analyses doen en verbeterprogramma’s uitvoeren.  Lean analytiX™is gericht op “meten is weten”.

 

Voor wie
Lean analytiX™ plus is bedoeld voor verladers en hun logistiek dienstverleners, in nationale en internationale supply chains. Lean analytiX™ basic is voor dienstverleners zonder of met enkele subcontractors.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.