Is de autonome elektrische auto de oplossing voor het mobiliteitsprobleem?

woensdag 8 augustus 2018 Jan Willem Kerssies 0 reacties 344x gelezen

De komst van elektrische autonome auto’s wordt geprezen als dé oplossing in de mobiliteitswereld. De sector is verantwoordelijk voor ongeveer zeventien procent van de wereldwijde energiegerelateerde CO2-uitstoot. Een ommezwaai is nodig in de mobiliteitswereld. De Universiteit van Amsterdam en shareNL hebben gezamenlijk onderzoek verricht naar gangbare theorieën rondom autonome voertuigen. Zij concluderen dat de ontwikkeling naar volledig autonome voertuigen niet tot de broodnodige duurzame mobiliteitsrevolutie zal leiden.

De ontwikkeling naar autonome voertuigen zal slimmer moeten worden ingericht stellen onderzoekers Nicole Stofberg (Universiteit van Amsterdam) en Ananda Groag (shareNL). Ze doelen daarmee vooral op het stimuleren van ritten delen. De lage bezettingsgraad van auto’s is de grootste veroorzaker van files op onze wegen. Studies tonen aan dat het aantal auto’s op de weg met een derde zal dalen als we massaal beginnen met ritten delen. Ook is het zo dat er een gedragsverandering nodig is in hoe wij onze voertuigen ‘consumeren’. Autoritten zullen moeten worden ingeruild voor openbaar vervoer of fiets om het mobiliteitsprobleem te veranderen.

Druk op openbare ruimte blijft
“De transitie naar elektrisch vervoer is een goede stap vooruit”, zegt Stofberg. “Maar de druk op de openbare ruimte zal gelijk blijven, tenzij we de manier waarop wij auto’s consumeren veranderen.” Met de komst van de volledig autonome auto wordt verwacht dat het aantal gereden kilometers alleen maar zal stijgen en dat men niet zomaar bereid is om ritten te gaan delen.

Arcadis en TNO onderzochten ook recent de gevolgen van de komst van de zelfrijdende voertuigen: “Het algemeen beeld is dat zelfrijdende voertuigen, in alle scenario’s, leiden tot een hogere druk op het wegennetwerk en daarmee (in de meeste gevallen) ook tot meer voertuigverliesuren voor weggebruikers. Zelfrijdende voertuigen maken mobiliteit toegankelijker voor een groter publiek als gevolg van lagere kosten, waarbij langere afstanden worden afgelegd.”

Verandering noodzakelijk
Er is een grote verandering nodig om de manier waarop we ons verplaatsen te veranderen. Deze mobiliteitsrevolutie is afhankelijk van drie cruciale trends: transitie naar elektrisch vervoer;  ontwikkeling van autonome voertuigen en afname in privébezit auto en een toename in ritten delen. Groag: “De transitie naar de gedeelde, elektrische, autonome auto is haalbaar, mits het in goede banen wordt geleid. Gezamenlijk realistische verwachtingen stellen, een open dialoog houden en de juiste kaders moeten worden vormgegeven.”

Mocht het wel goed ingericht worden, zullen de emissies dalen, de luchtkwaliteit en publieke ruimte in steden verbeteren en we zullen allemaal minder tijd in files doorbrengen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.