In polonaise door de stad; hoe houden we de voetganger gelukkig?

vrijdag 7 september 2018 Guus Puylaert 0 reacties 24x gelezen

De voetganger verdient meer aandacht in de mobiliteitsketen, stelt Bo Bos, adviseur bij verkeersbureau XTNT.  “Want lopen biedt veel voordelen. Het creëert meer ruimte voor fiets en ov, meer bewegingsmogelijkheden voor ouderen en is een middel om te onthaasten.”

Bo Bos. XTNT op de extra voetgangersruimte op de Oudegracht in Utrecht

Bo Bos. XTNT op de extra voetgangersruimte op de Oudegracht in Utrecht

“Lopen is gezond, duurzaam en vermindert stress. Op korte afstanden kan lopen concurreren met de fiets, zeker als gekeken wordt naar de reis van deur tot deur. En dat geeft winst op modaliteits-, demografisch en maatschappelijk niveau. Voorwaarde is wel dat er meer aandacht voor de voetganger komt, als volwaardig onderdeel van de mobiliteitsketen. Wat daarvoor nodig is: de voetganger op de nationale agenda en onderzoek om aan te tonen wat er gewonnen kan worden door in te zetten op lopen.

Voetganger vrijspel

Samen met ViNotion onderzoeken wij de effecten van een verruiming van de voetgangersruimte (ten koste van de fiets) in de weekenden op de Oudegracht in Utrecht. ViNotion monitort met camera’s de loopstromen van voetgangers en fietsers. Wij analyseren de voetgangersaantrekkelijkheid. In oktober weten we het resultaat, dan heeft de voetganger ruim drie maanden in de weekenden ‘vrijspel’ gehad."

 

In Verkeerskunde 4 is per abuis een verkeerde versie van dit artikel opgenomen. Bovenstaand bladartikel is de juiste versie

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.