Heringerichte logistiek creëert rust op Brabantse wegen

donderdag 23 augustus 2018 Laura Vliek 0 reacties 76x gelezen

Het is minder druk in de Brabantse spits dan voorheen. 23 bedrijven in de regio hebben hun logistiek nog beter ingericht, waardoor er dagelijks 290 vrachtwagens en bestelbussen minder in de spits op de weg rijden in en rond provincie Noord-Brabant. Het programma Logistiek in Brabant heeft deze bedrijven daartoe uitgedaagd.

“Met één nachtrit op en neer met een LZV-combinatie plaatsen we vier volledige vrachtwagens buiten de spits,” vertelt Pim van Eijk van Gebroeders van Eijk uit Asten. “En dat is nog maar één van de maatregelen die we hebben ingevoerd. Wij zijn echt op ideeën gebracht door het programma.”

 

Challenge

De deelnemende bedrijven zijn op twee manieren gefaciliteerd vanuit het programma. Als eerste hebben logistieke experts samen met de bedrijven plannen ontwikkeld voor verbeteringen in hun logistieke proces. Die plannen zijn doorgevoerd en bedrijven kregen subsidie wanneer zij aantoonbaar minder in de spits reden dan voorheen.

Veel ingezette maatregelen zijn avond- en nachtlevering, ICT- en planningstools, crossdocken en standtrailers. De deelnemende bedrijven hebben hun processen structureel anders ingericht en moesten zelf ook geld investeren, wat de kans groot maakt dat de dagelijkse spitsmijdingen blijvend zijn.  

 

Marktplaats

Als tweede is een marktplaats opgezet. Op de marktplaats zijn dienstverleners actief die er met hun diensten voor zorgen dat hun klanten spitsmijdingen realiseren. De dienstverleners zijn vooral gericht op containers die over water of per spoor vervoerd worden, waardoor de spits op de weg wordt gemeden.

 

Afgerond

Logistiek in Brabant is deze zomer afgerond. De kennis en netwerkgegevens die met dit programma zijn verkregen zijn verankerd in het project SmartLogistics van SmartwayZ.NL. Logistiek in Brabant was een samenwerking tussen de gemeenten Tilburg, Breda, Eindhoven en Helmond, de provincie Noord-Brabant, TLN en evofenedex. Dit initiatief had als doel zoveel mogelijk vrachtwagens (of het equivalent daarvan in bestel- of personenwagens), structureel 5 dagen per week uit de ochtend- of avondspits te halen.

Meer informatie rondom de maatregelen rondom de Brabantse logistiek is hier te downloaden.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.