Happy mobility is een middel, geluk het doel

vrijdag 6 april 2018 Zeger Schavemaker, Vials 184x gelezen

Zeger Schavemaker, innovation & new business developer bij Vialis en ambassadeur Levenskwaliteit bij VolkerWessels, bezocht op 14 maart het congres Happy Mobility in Rotterdam. Wat viel hem op? Een kort verslag.

Mobiliteit is tegenwoordig veel meer dan zo snel mogelijk van A naar B komen. Het gaat ook over kunnen meedoen in de stad, naar het werk kunnen komen en samen de stad beleven. Tijdens het congres werden voorbeelden gegeven om de stad in beweging te houden. Hoe we de toekomst kunnen versnellen waarin met duurzame en inclusieve mobiliteit iedereen kan meedoen. Dat is Happy Mobility, samen een stad creëren op de maat van de mens, voor alle mensen. 

 

Sociale cohesie 

Mobiliteit is voor ons heel normaal. We rijden dagelijks in onze auto of op onze fiets naar het werk en begeven ons in een sociaal netwerk. Er zijn echter ook veel mensen die hun wijk niet uitkomen.

 

Willen we wel (van A) naar B? Hebben we wel een B? Verplaats je in een wereld die niet groter is dan jouw wijk. Draagt dat bij aan sociale cohesie? Afzondering en ongelijkheid kunnen het gevolg zijn. 

 

Onderweg zijn stelt je in staat om anderen en de omgeving te ontmoeten en kan bijdragen aan het gevoel van geluk en verbondenheid. Interacties buiten onze sociale bubbel. Mobiliteit is vrijheid. Ontmoeting zorgt voor perspectief. Zijn wij ons ervan bewust dat wij daaraan bijdragen? 

 

City for people 

Prof. Derk Loorbach van Drift over de huidige transitie in mobiliteit: “Er moet heel veel gebeuren om de doelstellingen van Parijs op het gebied van duurzaamheid te halen.” Ook op het gebied van mobiliteit. Elektrisch rijden, meer ruimte voor de fiets, Mobility as a Service en andere shared-diensten gaan veel bijdragen, mits ze echt doorbreken en het niet blijft bij losse initiatieven.

 

“Los de problemen integraler op”, adviseert Loorbach. “Niet alleen elektrisch rijden voor het milieu, maar kijk juist ook naar nieuwe mobiliteit waarmee ook vervoerarmoede wordt aangepakt en de openbare ruimte nieuwe functies krijgt. Steden die ‘the place to be’ zijn in plaats van ‘the place to buy’ en van ‘city for cars’ naar ‘city for people’." 

Uiteindelijk moeten er meer experimenten worden gedaan, aldus diverse sprekers. Dat wordt vaak gezien als leuke dingetjes doen, terwijl we bouwen aan de stad van de toekomst. We laten ermee zien dat het anders kan. 

 

Geluk van mensen 

De interventies die tijdens het congres werden getoond hebben het gesprek op gang gebracht en leveren zo een bijdrage aan de transitie naar nieuwe mobiliteit in steden. Je ziet bovendien dat er een nieuw evenwicht ontstaat tussen overheid en bewoners. Bewoners krijgen meer invloed op de openbare ruimte. Specialisten geven de kaders aan waarbinnen bewoners initiatieven mogen voorstellen. Dit kan leiden tot een interactieve openbare ruimte waarin samen met inwoners wordt bedacht hoe de stad eruit gaat zien. Uiteindelijk gaat het over het geluk van mensen, waarin mobiliteit het middel is. 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.