Grootschalige pilot met prioriteit voor verkeersdeelnemers is gestart

woensdag 5 december 2018 Jan Willem Kerssies 114x gelezen

Een ambulance of brandweer proactief groen geven, vrachtwagens met gevaarlijke stoffen zo min mogelijk laten stoppen om zo de doorstroming, leefbaarheid en verkeersveiligheid verbeteren. De techniek die dit mogelijk maakt, is al ontwikkeld binnen het landelijk samenwerkingsverband Talking Traffic. Tijd om het nu ook in de praktijk te beproeven, zo zeggen ze in de Cleantech Regio.

In Deventer, maar ook in Apeldoorn en Zutphen, worden 62 intelligente verkeerslichten (ivri’s) geplaatst. Het maakt onderdeel uit van een landelijke uitrol van ivri’s in het kader van Talking Traffic: de komende jaren worden alle verkeerslichten in ons land vervangen door de slimme variant. Deze ivri’s zenden niet alleen data uit naar voertuigen en fietsers, maar zijn ook in staat om data te ontvangen en daarop de verkeersregeling aan te passen.


Bepaalde verkeersstromen prioriteit

De Cleantech Regio en gemeente Deventer gebruiken deze technieken nu om bepaalde verkeersstromen prioriteit te geven boven andere. Hiervoor is het nodig dat de voertuigen via een mobiel apparaat, bijvoorbeeld een smartphone, navigatiesysteem of on board-unit, voortdurend ‘connected’ zijn met de aanwezige ivri’s om het verzenden en ontvangen van realtime informatie mogelijk te maken.

 

Ruim veertig voertuigen

De ivri’s in Deventer zijn te vinden op diverse locaties: Amstellaan, Deventerpoort, Hanzetrace, Zutphenseweg en Noorwegenstraat. Er wordt de hele dag getest. Ruim veertig voertuigen doen eraan mee: ov-bussen van Keolis Nederland en Arriva, brandweerauto’s van Veiligheidsregio IJsselland, ambulances, politie en vrachtwagens van transportbedrijf Vos Deventer. Deze voertuigen hebben een mobiel apparaat dat op een dusdanige manier in de voertuigen is geplaatst, dat chauffeurs niet worden afgeleid.

 

Wie krijgt de prioriteit?

Wie prioriteit krijgt en op welk momenten, is afhankelijk van het soort voertuig, de locatie, het traject en het beleid van de betreffende gemeente of wegbeheerder. De prioriteitkeuze kan bijvoorbeeld zijn dat bij gebruik van zwaailicht en sirene een nood- en hulpvoertuig altijd groen krijgt. En bij zwaar vrachtverkeer kan de verkeersregelinstallatie iets langer op groen blijven, zodat die minder vaak hoeft af te remmen en op te trekken. Door verkeersstromen en individuele weggebruikers goed op elkaar af te stemmen, worden reistijden korter en verbeteren doorstroming, verkeersveiligheid en luchtkwaliteit. Door een verlaging van emissies en minder onnodig stoppen en optrekken vermindert de druk op steden en wordt overlast van vrachtverkeer in drukke stadscentra beperkt.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.