Groningen, Drenthe en 30 gemeenten bestellen 1000 laadpalen

donderdag 5 juli 2018 Peter Bekkering 62x gelezen

De provincies Groningen en Drenthe gaan samen met 30 gemeenten 1000 laadpalen bestellen. Deze palen worden in de periode 2019-2022 neergezet: 700 in de provincie Groningen en 300 in de provincie Drenthe. Het leeuwendeel komt in de stad Groningen, waar 400 laadpalen zijn voorzien.

De Groningse gedeputeerden Nienke Homan en Fleur Gräper onthulden onlangs symbolisch de eerste laadpaal bij P+R Hoogkerk in Groningen. Met meer laadpalen willen de provincies en de gemeenten de aankoop van elektrische auto's stimuleren. Het is de bedoeling dat de palen tussen 2019 en 2022 geplaatst worden.

 

Green Deal Laadpalen

De afspraak met de 30 gemeenten is een vervolg op de Green Deal Laadpalen die de twee provincies eind 2017 tijdens de Klimaattop Noord-Nederland maakten met energieorganisatie Enpuls, onderdeel van netbeheerder Enexis. De provincies Groningen en Drenthe startten een Europese aanbesteding voor het plaatsen, beheren en exploiteren van publiek toegankelijke laadpalen in de openbare ruimte. Voor de financiering hiervan vraagt de provincie Groningen namens alle partijen subsidie aan vanuit de Green Deal ‘Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur’ van het Rijk.

 

Verdeling

De provincies Groningen en Drenthe kunnen geen cijfers geven over de hoeveelheid openbare laadpalen die er in de provincies staan. Wel verwijzen ze naar de site oplaadpalen.nl, die aangeeft hoeveel openbare en semipublieke (bij bedrijven maar beschikbaar voor e-rijders/klanten) laadpalen er momenteel zijn. Er is nog geen harde verdeling van de 1000 laadpalen onder de 30 gemeenten gemaakt, omdat toekomstige particuliere e-rijders een laadpaal kunnen aanvragen. Wel is er op basis van prognoses een indicatie van de verdeling gemaakt. Daarbij springt de stad Groningen eruit met 400, gevolgd door Emmen (94) en Assen (63).

 

De kosten bedragen voor de komende 10 jaar grofweg 7,7 miljoen euro. Daarvan zijn 2,7 miljoen euro bestemd voor de aanschaf van de laadpaal zelf (met twee aansluitingen), de locatiebepaling, de aansluitkosten, het inrichten van het parkeervak en het plaatsen zelf door een aannemer. De jaarlijkse kosten worden voor de komende 10 jaar in totaal geschat op 5 miljoen euro. Voor de financiering hiervan vraagt de provincie Groningen namens alle partijen subsidie aan vanuit de Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur van het Rijk. Omdat de gunning aan het eind van dit jaar staat gepland, wordt dan duidelijk hoe hoog deze bijdrage zal zijn.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.