Extra geld voor toegang milieuzones Europese steden

donderdag 25 oktober 2018 Jan Willem Kerssies 45x gelezen

Het Europees Parlement heeft in totaal bijna 1,5 miljoen euro vrijgemaakt zodat automobilisten makkelijker toegang kunnen krijgen tot de verschillende milieuzones in Europese steden. Dat werd duidelijk tijdens de stemming over de Europese begroting voor 2019.

Er zijn steeds meer milieuzones in de verschillende Europese steden. Om concentratie van luchtvervuiling aan te pakken, richten steeds meer steden in Europa milieuzones in. Zo worden de meest vervuilende voertuigen uit de stad of het stadscentrum geweerd. De toegangseisen en de uitvoering van de milieuzones verschillen echter van stad tot stad. Dit maakt het lastig voor automobilisten om toegang te krijgen tot de milieuzones.

Initiatief

Op initiatief van D66-europarlementariers Matthijs van Miltenburg en Gerben-Jan Gerbrandy is onder de eigen middelen die het Parlement te besteden heeft, 490.000 euro vrijgemaakt voor een onderzoek naar een geharmoniseerd label voor schone voertuigen (het zogenaamde Ultra-Low Polluting Vehicle label). Matthijs van Miltenburg stelt: “Milieuzones zijn een goed middel om de luchtkwaliteit in steden te verbeteren, maar een ruit vol toegangsstickers werkt niet. Met dit systeem bieden we de mogelijkheid de milieuzones beter op elkaar af te stemmen. Dit is goed nieuws voor schone lucht, voor automobilisten en voor de steden die problemen hebben met handhaving van de zones.”

Uitwisselingssysteem

Ook wordt een informatie-uitwisselingssysteem onderzocht, gekoppeld aan een bestaand systeem voor de uitwisseling van voertuiggegeven. Zo kan de handhaving beter worden georganiseerd. Steden hebben nu nog problemen met het opsporen van overtreders die niet in eigen land zijn geregistreerd.

Retrofits
Daarnaast maakt het Europees Parlement 1,05 miljoen euro vrij voor het certificeren van 'retrofits' van voertuigen, zoals het installeren van een betere uitstoottechnologie in de auto. Op deze manier kunnen consumenten een beter onderscheid maken tussen effectieve en minder-effectieve nieuwe technologieën. Daarnaast zouden ook oudere dieselauto's met betere uitstoottechnologie echt schoner kunnen worden, en zo toegang tot milieuzones kunnen krijgen.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.