Europese regelgeving zet verduurzaming onder druk

donderdag 11 oktober 2018 Jan Willem Kerssies 38x gelezen

De verduurzaming van personenvervoer staat onder druk door Europese regelgeving. Dat stellen RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Europa verleent Nederland geen ontheffing om volledig elektrische personenbusjes met een gewicht van meer dan 3.500 kilogram met een B-rijbewijs te besturen.

Alleen chauffeurs in bezit van een aanvullend D-rijbewijs mogen nu in deze busjes rijden. "Een onbegrijpelijk besluit, want het goederenvervoer krijgt deze ontheffing wel", stellen RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

Ontheffing
Om de introductie en het gebruik van elektrische bestelbussen te stimuleren, verleent de Europese Commissie Nederland een ontheffing tot een maximaal geladen gewicht van 4.250 kilogram voor een periode van vijf jaar. Deze ontheffing geldt echter alleen voor goederenvervoer en niet voor personenvervoer. Voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging heeft weinig begrip voor de beslissing. “Omdat alle op de markt beschikbare elektrische personenbusjes geladen een gewicht van boven de 3.500 kilogram hebben, kunnen veel vervoerders nu niet aan hun verplichting voldoen.

In de Europese Unie mag iemand in bezit van een B-rijbewijs, een voertuig besturen met een maximaal geladen gewicht van 3.500 kilogram. Voor de meeste ondernemers met een dieselbus is dit veelal voldoende. Door de introductie van volledig elektrische bestel- en personenbussen neemt het ledig gewicht van een busje door de accu’s echter met een paar honderd kilo toe. Hierdoor komt het maximaal geladen gewicht boven de 3.500 kilo uit. 
 
Problemen
Producenten worden in de Europese Unie verplicht om de uitstoot van busjes te verminderen en vervoerders krijgen bij steeds meer aanbestedingen van personenvervoer de taak om emissieloos te vervoeren. Omdat er geen ontheffing verleent is kan dat problemen opleveren. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt: “Dat zou betekenen dat het werk van een kleine 15.000 chauffeurs binnen het zorg- en leerlingvervoer abrupt stil komt te liggen.”  

Europese Commissie
Volgens Van Eijck kan het niet zo zijn dat ondernemers enerzijds worden verplicht hun producten en vervoersdiensten snel te verduurzamen, terwijl ze aan de andere kant worden tegengewerkt en op kosten worden gejaagd bij de uitvoering van die taak. Eckhardt: “Wij verzoeken minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW om de problematiek zo snel mogelijk in Brussel te bespreken en de ontheffing te verbreden naar het personenvervoer.”

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.