‘’Eén drone telt voor 4 mensen verkeer op kruispunt’’

donderdag 8 maart 2018 Pieter Steenbergen 143x gelezen

Drones zijn veiliger, flexibeler, beter controleerbaar en uiteindelijk goedkoper zijn dan handmatige verkeerstellingen. Dit blijkt uit onderzoek door ingenieursbureau Antea Group en beeldanalyst ViNotion in opdracht van Rijkswaterstaat.

‘’Zeker voor grotere kruispunten biedt dit enorme meerwaarde. Naast de tellingen zijn de beelden ook toepasbaar om de verkeersveiligheid te beoordelen of aanvullend onderzoek naar het wegontwerp te doen’’, vertelt Roel Brandt, projectmanager Smart Mobility bij Antea Group. Dit bureau houdt zich sinds 2014 bezig met de inzet van drones met betrekking tot verkeer. Brandt is enthousiast over het gebruik. ‘’De technologie wordt steeds beter en de juridische ruimte steeds groter.’’

 

Onderzoek

Het onderzoek werd oktober vorig jaar uitgevoerd nabij een rijksweg, waarna de resultaten digitaal zijn geanalyseerd. Dit gebeurde met een zogeheten kabeldrone, die veel langer in de lucht kan blijven. Wat blijkt: één drone telt evenveel als vier mensen. De resultaten van het onderzoek laten een nauwkeurigheid van 97% zien, vergelijkbaar met een handmatige telling. Verder wordt de software steeds sneller en beter in het herkennen van de vorm van voertuigen en kan zo zeer accuraat tellen. Daarnaast zijn de verzamelde data geschikt voor diverse andere analyses. Brandt: ''Op de beelden zien we hoé automobilisten rijden, waar ze rare bochten maken, hoekjes afsnijden en onzeker worden. Dit biedt veel inzicht en aanknopingspunten voor verbeteringen.''

 

Veiligheid

Ook het veiligheidsaspect pleit voor de inzet van drones, betoogt Brandt. ‘’Je kunt daarmee veel veiliger tellen. Op sommige verkeersplekken wil je liever geen mensen hebben. Het scheelt ook afleiding voor het verkeer. Je kijkt altijd even op als er iemand in een fel hesje langs de weg staat.’’ Antea Group en ViNotion willen de inzet van drones voor verkeersonderzoeken graag uitbreiden, om koudwatervrees bij potentiele opdrachtgevers weg te nemen. Daartoe behoren behalve overheden, ook commerciële partijen die gebaat zijn bij verkeersonderzoek, zoals aannemers. ‘’Naarmate we meer tellingen uitvoeren, neemt de functionaliteit van de software alleen maar verder toe en verbreden we het toepassingsveld’’, meent Azem Kariman, Sales Manager bij ViNotion.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.