Dalende cijfers in alcoholgebruik automobilisten maar maatregelen blijven noodzakelijk

maandag 13 augustus 2018 Jan Willem Kerssies 61x gelezen

Het alcoholgebruik bij automobilisten is gedaald van 4,2 procent in 2002 naar 1,4 procent in 2017. Dat blijkt uit de factsheet ‘Rijden onder invloed van alcohol’ van het Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De Bob-campagne lijkt invloed te hebben op de daling, maar de effecten van deze campagne kunnen niet los worden gezien van het geïntensiveerde politietoezicht op rijden onder invloed. 

De resultaten van de metingen in weekendnachten lijken te wijzen op een gunstige ontwikkeling in het rijden onder invloed. Er moet wel een kleine kanttekening geplaatst worden; de automobilisten weten steeds beter hoe ze alcoholcontroles moeten ontwijken via actuele informatie in sociale media of apps. De cijfers kunnen ietwat een geflatteerd beeld geven.

Trend fietsers minder positief
Het percentage alcoholgebruikers op de fiets ligt veel hoger dan bij de automobilisten. Uit metingen in 2013 tijdens avond- en nachturen in het uitgaansgebied van Den Haag en Groningen bleek gemiddeld 42% van de geteste fietsers met meer alcohol op te fietsen dan wettelijk is toegestaan.

Het aantal fietsende jongeren (15-29 jaar) dat in weekendnachten na een ongeval zonder gemotoriseerd verkeer in het ziekenhuis wordt opgenomen, stijgt al enkele decennia; in 2014 was bij de helft van hen alcohol in het spel. De langetermijnontwikkeling van gewonde fietsers laat een trend zien in de richting van meer alcoholgebruik.

Maatregelen onder de loep genomen
Het SWOV heeft verschillende maatregelen onder de loep genomen in het terugdringen van het alcoholgebruik in het verkeer. Voorlichting zoals via de Bob-campagne draagt zeer waarschijnlijk bij om het rijden onder invloed bij jongeren te verminderen. Wel is er bewijs, voornamelijk gebaseerd op studies uit de Verenigde Staten, dat langer lopende voorlichtingsprogramma’s op scholen en universiteiten, over de risico’s van alcohol, het alcoholgebruik bij jongeren kan terug dringen.


Daarnaast stelt het SWOV dat voor Nederland een 0-alchollimiet geen positief effect heeft op de verkeersveiligheid. In landen waar de limiet hoger ligt dan in ons land, zou het wel kunnen bijdragen. Tot slot zegt het SWOV geen bewijs te hebben dat zwaardere straffen voor alcoholovertreders een effect hebben op het terugdringen van het alcoholgebruik in het verkeer.

Lees hier de hele factsheet.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.