Consumenten bezorgd over delen locatiegegevens

donderdag 8 maart 2018 Guus Puylaert 113x gelezen

Consumenten zijn bezorgd over het delen van hun locatiegegevens, omdat zij vrezen voor misbruik van deze gegevens door bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van HERE Technologies. Daarom is volgens Peter Kürpick van HERE Technologies een nieuwe benadering van privacy nodig.

Het onderzoek verzamelde de meningen van meer dan 8.000 mensen in acht landen, waaronder 1007 Nederlanders, en omvatte ook diepgaande interviews met internationale privacy-deskundigen.

Veel nieuwe diensten, zoals autonome auto’s en drone-leveringen, maken gebruik van locatiegegevens en mensen delen locatiegegevens met app-providers vanwege de vele voordelen die dat biedt, maar maken zich ook zorgen over het delen van hun gegevens.

Resultaten
Het blijkt dat 20 procent van de mensen het gevoel heeft volledige controle te hebben over hun persoonlijke locatiegegevens. En 44 procent deelt onbedoeld locatiegegevens met apps en serviceproviders, ondanks pogingen om de toegang te beperken.

Zo'n 76 procent van de mensen voelt zich kwetsbaar door hun locatiegegevens te delen. En hoewel de grote meerderheid zich zorgen maakt, houdt zij zich niet actief bezig met de instellingen van hun apparatuur. Minder dan 20 procent vertrouwt wet- en regelgeving tegen misbruik van de locatiegegevens en eveneens vertrouwt 20 procent niet op juiste verwerking van deze gegevens.

Privacy
Volgens het onderzoek zouden het vertrouwen en de bereidheid om locatiegegevens te delen toenemen, als mensen meer transparantie en controle hebben over de wijze waarop de worden verzameld en beheerd. Nieuwe technologieën, zoals een ‘privacyservice’ of een bot op basis van Artificial Intelligence (AI), zouden daarin kunnen helpen.

Peter Kürpick, Chief Platform Officer bij HERE Technologies, zegt dat het daarom tijd is voor een nieuwe benadering van privacy. “Mensen moet transparante gebruiksvriendelijke instellingen worden geboden, die hen in staat stellen toegangsrechten toe te kennen en in te trekken en hun privacy-voorkeuren te beheren, zodat ze beter kunnen controleren wat ze in hun digitale leven delen. Het is echter ook van het grootste belang dat er over alle branches heen wordt samengewerkt om de juiste oplossingen te ontwikkelen.”

U kunt het onderzoek hier downloaden.

Connecting Mobility,het samenwerkingsverband op het gebied van slimme mobiliteit, kent het onderzoek nog niet en kan geen inhoudelijke reactie geven.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.