BPM-tarieven voor 2019 worden niet aangepast

maandag 22 oktober 2018 Jan Willem Kerssies 153x gelezen

Staatssecretaris Snel van Financiën schrijft in een brief dat de WLTP geen reden is om de BPM-tarieven voor 2019 aan te passen. Uit het onderzoek van TNO is niet gebleken dat de WLTP tot op heden heeft geleid tot een hogere NEDC CO2-uitstoot. De RAI Vereniging laat in een reactie weten bijzonder teleurgesteld te zijn.
De uitstoot is iets hoger, maar de auto’s zijn gemiddeld ook zwaarder en duurder, zo stelt de staatssecretaris. In mei 2019 doet TNO een vervolgonderzoek naar de gevolgen van de WLTP. Dan zijn er ook meer uitstootgegevens beschikbaar.

Consument betaalt de rekening
Volgens de RAI Vereniging betaalt nu de consument de rekening van de overgang naar de nieuwe emissietest, terwijl juist met de staatssecretaris en de Tweede Kamer was afgesproken hen te ontzien. RAI Vereniging verwacht dat de autobelastingen op nieuwe auto’s komende periode weer verder stijgen en auto's daardoor nog duurder worden.

Veel onzekerheden

De overgang naar WLTP gaat met veel onzekerheden gepaard, zo zegt belangenvereniging. Uit diverse onafhankelijke onderzoeken blijkt dat onder de nieuwe emissietest de gemiddelde CO2 uitstoot zo’n 10 gram hoger ligt, zegt de RAI Vereniging. Omdat in Nederland de BPM op CO2 is gebaseerd, heeft dit grote gevolgen voor de prijs.

EU-lidstaten passen belastingen wel aan
Voor andere EU lidstaten was dit gegeven wel voldoende aanleiding om de autobelastingen tussentijds aan te passen. RAI Vereniging dringt er bij de Tweede Kamer op aan om zo snel mogelijk met de staatssecretaris in gesprek te gaan en als nog te verzoeken de BPM tarieven aan te passen en daarmee de consument te ontzien.

Lees hier de brief van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.