BLIQ 2017: iets meer verkeersdoden, iets minder gewonden

dinsdag 13 maart 2018 Redactie 0 reacties 368x gelezen

De eerste indicatie van de verkeersslachtoffercijfers in 2017 – gebaseerd op politieregistratie – laat een lichte stijging van het aantal verkeersdoden zien (van 533 in 2016 naar 538 in 2017), maar ook een lichte daling van het aantal gewonden: 20.504 in 2017, ten opzichte van 20.650 in 2016. Dit blijkt uit de jaarlijkse BLIQ-rapportage die op 12 maart naar alle wegbeheerders, regio’s, provincies en politie is gestuurd.
Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Deze BLIQ-rapportage wordt samengesteld vanuit de zogenoemde STAR-database. STAR staat voor Smart Traffic Accident Reporting, een initiatief van Politie, Verbond van Verzekeraars en verkeerskundig ICT-bureau VIA.

1 Procent
De STAR-cijfers laten voor 2017 een stijging (1 procent) zien van de verkeersdoden van 533 in 2016 naar 538 in 2017. Het aantal gewonden is gedaald (-1 procent) van 20.659 in 2016 naar 20.504 in 2017. Uit de benchmark blijkt dat de provincies Utrecht, Zuid-Holland, Groningen en Zeeland boven het Nederlandse gemiddelde liggen (uitgedrukt in aantal slachtoffers per 100.000 inwoners).

Bij de leeftijden ligt de piek in het aantal slachtoffers tussen 16 en 20 jaar. De meeste slachtoffers vallen in de groep langzaam verkeer (voet, (e-)fiets en bromfiets+). De meeste slachtoffers vallen op gemeentelijke wegen. En, opvallend: verkeersongevallenconcentraties (VOC’s) met meer dan 40 ongevallen in 4 jaar tijd komen steeds vaker voor (zie de STAR-ongevallenkaart)

De BLIQ-rapportage is een beleidsrapportage voor heel Nederland op basis van de STAR-database en bevat de meeste essentiële veiligheidscijfers. De rapportage is zo gemaakt dat het rapport direct kan worden doorgestuurd aan de portefeuillehouder of het gemeentebestuur. Op deze manier hoopt STAR met BLIQ te helpen bij het agenderen van verkeersveiligheid en het maken van beleid op lokaal en regionaal niveau.

Indicatie
De STAR Database is gebaseerd op politieregistratie en geeft een indicatie voor de definitieve jaarcijfers van de verkeersdoden, die rond april door CBS worden gerapporteerd. De CBS-cijfers zijn de officiële verkeersdodencijfers en liggen hoger dan de STAR-cijfers door het combineren van meerdere bestanden. De ernstige gewonden worden later in het jaar door SWOV gerapporteerd door gebruik te maken van de SEH-gegevens (spoedeisende hulp). Ook deze cijfers verschillen, onder andere doordat de politie een deel van de fietsongevallen mist. Bovendien maakt STAR geen onderscheid in letselernst.

STAR Database gesloten
Op vrijdag 9 maart is de STAR Database, die dagelijks wordt vernieuwd, gesloten voor de jaarrapportage. Dit gebeurt jaarlijks in maart, zodat een vergelijking met de voorafgaande jaren kan worden gemaakt.


Klik hier voor het BLIQ rapport
Klik hier voor een toelichting op de STAR-database

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.