Autonoom vervoer zorgt niet per se voor veiligere wegen

donderdag 24 mei 2018 Guus Puylaert 0 reacties 266x gelezen

Zelfrijdende voertuigen beloven fouten door menselijk handelen te kunnen elimineren. Maar de bewering dat dat zelfs tot 90 procent minder verkeersdoden zou leiden, wordt in twijfel getrokken door het International Transport Forum. Een nieuw rapport laat zien dat dat niet goed is getest.

De gedeelde verantwoordelijkheid die robot en menselijke bestuurder in een geautomatiseerd voertuig hebben, kan het maken van beslissingen tijdens het rijden namelijk vermoeilijken. Dat kan het rijden onveiliger maken.

In situaties waarin mensen de controle van robots overnemen, kunnen meer crashes optreden bij 'gemiddelde' bestuurders die normaal geen risico's nemen.

Mensen behouden een voordeel
Volledige automatisering kan het aantal ernstige ongevallen aanzienlijk verminderen. Maar bij een gedeeltelijk geautomatiseerd systeem behouden mensen in vele contexten een voordeel. Om deze kloof te overwinnen en voor volledige automatisering te gaan, zijn meer sensoren en betere connectiviteit met de infrastructuur nodig.

Zulke volledig geautomatiseerde auto’s en ‘connected cars’ zijn echter kwetsbaar voor cyberveiligheidsrisico's. "Het vermijden van crashes zou nooit alleen afhankelijk moeten zijn van de toegang tot gedeelde externe communicatiekanalen", waarschuwt het rapport.

In het rapport wordt aanbevolen om geautomatiseerde voertuigen zó te ontwerpen, dat veiligheidskritische systemen functioneel onafhankelijk zijn en niet uitvallen in geval van connectiviteitsproblemen.

Veilige systeembenadering
Automatisering maakt het dringender om een ??veilige systeembenadering van wegtransport te hanteren. Een veilig systeem organiseert alle elementen van het wegverkeer op zo'n manier dat, wanneer een veiligheidsmechanisme uitvalt, er een nieuwe actie wordt ondernomen om een ??ongeval of op zijn minst ernstig letsel te voorkomen. Door deze benadering toe te passen op automatisch rijden, houdt het verkeerssysteem rekening met machinefouten.

Het rapport waarschuwt voor het gebruik van veiligheidsprestaties van concurrerende geautomatiseerde voertuigen. "Het relatieve veiligheidsniveau van voertuigen zou geen concurrentieprobleem moeten zijn. Het regelgevingskader moet zorgen voor maximaal haalbare verkeersveiligheid, gegarandeerd door de industrie, als een voorwaarde om deze voertuigen te laten opereren", zo staat er in het rapport.

Het Engelstalige rapport ‘Safer Roads with Autonomour Vehicles’ werd geïnitieerd en ondersteund door de Corporate Partnership Board of the International Transport Forum. U kunt het rapport hier downloaden.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.