Nieuwe ondertekenaars Green Deal

vrijdag 3 augustus 2018 Laura Vliek 50x gelezen

Op 8 juni 2018 hebben Verdouw Bouwproducten, Timmers Praktische Bouwlogistiek en Vlakglas Recycling Nederland hun handtekening gezet onder de Green Deal Duurzame Logistiek in de Bouw. De bedrijven ondersteunen daarmee de doelstelling: het realiseren van een structurele en systematische aanpak van logistiek van alle partijen in de keten.

De ondertekening door de nieuwe partijen is de bevestiging van een beweging die niet meer te stoppen is: duurzame logistiek wordt steeds belangrijker in de bouw en men kan er niet meer omheen. Tijdens het symposium ‘Samen op weg naar bouwlogistiek’ op 2 oktober 2017 in Ahoy committeerden ook al 22 partijen uit de bouwsector zich aan de Green Deal Bouwlogistiek. Marktpartijen, opdrachtgevers en kennisinstituten delen via deze deal kennis over slimme bouwlogistiek.

 

De bouwsector draagt met dertig procent sterk bij aan het aantal vervoersbewegingen in stedelijke gebieden.Om verkeersdruk in stedelijke gebieden te verlichten, biedt slimme bouwlogistiek een oplossing. Samenwerking op logistiek gebied tussen installateurs, transporteurs en toeleveranciers heeft positieve effecten op onder andere kosten en CO2-uitstoot.

 

Goed georganiseerde bouwlogistiek draagt bij aan verbetering van de verkeersdoorstroming op het wegennet, de beperking van bouwhinder voor de omgeving en het verhoogt de veiligheid. De ondertekenaars van de Green Deal verplichten zich om die reden om in de looptijd van de deal vijf projecten uit te voeren met slimme bouwlogistiek.

Woordvoerder Desiree van der Jagt legt uit wat het doel is van slimme logistiek: “Slimme logistiek op zichzelf is niet nieuw, maar met de Green Deal wordt het breder aangepakt. De partijen die de deal ondertekenen zijn niet alleen bedrijven, maar ook marktpartijen en kennisinstituten die samen hun krachten kunnen bundelen, zodat de logistiek efficiënter aangepakt wordt."

 

"Door vanaf het beginpunt goede afspraken te maken over hoe de materialen het best aangevoerd kunnen worden, zal het aantal verkeersbewegingen verminderen.” Sommige betrokken partijen die al langer bezig zijn met slimme bouwlogistiek, tekenen de Green Deal om met gemeentes en andere landelijke opdrachtgevers een nieuwe uitvraag vorm te geven in praktische criteria zoals een EMVI of via een BLVC-plan. In laatstgenoemde worden afspraken rondom bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie tijdens de hele bouw vastgelegd.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.