Nieuwe MaaS-spelers zullen het OV nog drempellozer maken

woensdag 4 april 2018 Nettie Bakker 70x gelezen

“NS ziet de opkomst van MaaS als een kans om de deur-tot-deur-reis voor haar reizigers verder te verbeteren. Dit is al jarenlang de ambitie van NS en de opkomst van digitale technologieën (en daarmee nieuwe spelers en platformen) hebben hier een enorme positieve bijdrage op.

 

Frank Ardesch, directeur Klantinnovatie & Strategie, NS

Frank Ardesch, directeur Klantinnovatie & Strategie, NS

Onze reizigers vragen om persoonlijke en proactieve begeleiding van deur tot deur bij het gebruik van de verschillende modaliteiten. En dat is dus meer dan alleen de trein. De fiets is in ons land cruciaal, denk aan het succes van de OV-fiets en de recente opkomst van nieuwe fietspartijen. Maar ook het ontsluiten van auto-concepten is van belang. MaaS kan ervoor zorgen dat duurzame mobiliteit in Nederland verder gestimuleerd wordt.” 

 

OV wordt wel als de backbone beschouwd van MaaS, maar de data die nu verenigd zijn in de OV-Chipkaart zitten vooralsnog nog niet in één MaaS-app.
“Zoals gezegd ziet NS MaaS als een kans om nog meer mensen te verleiden met duurzame modaliteiten te gaan reizen (en combinaties daarvan). De rol van data is hierbij cruciaal, het begint al bij de uitdaging om realtime het juiste persoonlijke (multimodale) reisadvies te kunnen geven.

 

Samen met andere vervoerders wordt hier nu al hard aan gewerkt, bijvoorbeeld aan informatie-uitwisseling om OV nog beter te kunnen plannen. Dit doen we onder meer in het NOVB, Het Nationaal openbaar vervoer beraad. Daarnaast ontwikkelen we gezamenlijk nieuwe betaalmethoden en oplossingen - voor de verschillende modaliteiten - om het OV nog laagdrempeliger te maken. MaaS zorgt er ook voor dat nieuwe spelers de mobiliteitsmarkt gaan betreden. Deze zullen de markt stimuleren om mobiliteit, en daarmee het OV, nog drempellozer te gaan maken. En laten we niet vergeten dat de OV-chipkaart in Nederland al een uniek systeem is.” 

 

Wat vergt deelname aan MaaS van NS?  
“NS wil actief participeren en meedenken hoe we met elkaar MaaS verder invulling kunnen geven. De organisatie heeft daar haar partnerstrategie op ingericht en is nu met een aantal verschillende (regionale) pilots gestart om in de praktijk en in interacties met de reizigers dit verder te beproeven. Dit kunnen we niet alleen en doen het dus samen met de huidige OV-partners, maar ook partnerships met nieuwe spelers horen daarbij. Denk aan onze recente samenwerking met Tranzer, en andere mobiliteitsaanbieders als XXIMO.” 

 

Wat zijn de belangrijkste investeringen en inspanningen voor MaaS?  
“Naast dat MaaS een behoorlijke digitale uitdaging is - het bieden van een multimodaal reisadvies, inclusief boeken en betalen is een hele uitdaging - is het cruciaal om op een juiste manier met de privacy van de reizigers om te gaan. Hier besteden we al veel aandacht aan en dat zal de komende jaren alleen maar meer van ons vragen. Daarnaast geloven we erin dat de overheden kunnen helpen met beleidsmatige keuzes om MaaS verder te stimuleren. En uiteraard zal de markt, onder meer met nieuwe spelers, haar werk ook gewoon doen. Al met al komt de reiziger steeds meer centraal te staan.” 

 

Wat zijn de kansen ervan voor NS?   
“NS ziet meerdere kansen. Dat begint bij  het verbeteren van de klanttevredenheid over de reis van deur tot deur en (daarmee) het vergroten van het aantal OV-reizigers. Maar uiteraard ook de bijdrage aan het bereikbaar houden van Nederland en het verbeteren een zo duurzaam mogelijk leef- en mobiliteitsklimaat."

 

 

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.