Nieuwe aanpak is hard nodig, oude concepten zijn uitgewerkt

woensdag 21 februari 2018 Nettie Bakker 604x gelezen

Minister Cora van Nieuwenhuizen maakt zich persoonlijk hard voor een daling van het aantal verkeersdoden en -gewonden. 'Velen hebben een rol bij het bevorderen van de verkeerveiligheid. Ik heb daarbij een regierol en kijk hoe ik kan stimuleren en ondersteunen, aldus de minister in onderstaand e-mailinterview.
Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat

Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat

"In het Regeerakkoord noemen we verkeersveiligheid een nationale prioriteit. Niet voor niets. Het gaat op dit moment, met meer doden en gewonden, niet de goede kant op. Ik voel me persoonlijk zeer gedreven om me hiervoor in te zetten. Mensen moeten zich veilig voelen in het verkeer. Ouders moeten met een gerust hart hun kinderen uitzwaaien als ze ’s ochtends naar school fietsen. Ouderen moeten er onbezorgd op uit kunnen gaan: boodschappen doen of langs bij familie of vrienden."

Trend keren

"De Nederlandse wegen behoren tot de meest intensief gebruikte wegen ter wereld. Tegelijk behoren ze tot de meest veilige ter wereld. We hebben grote stappen gezet vergeleken met de jaren zeventig. Toen vielen er jaarlijks meer dan 3000 doden in het verkeer. Sinds het begin van deze eeuw is het aantal verkeersdoden gehalveerd. In 2016 waren er 629 verkeersdoden (8 meer dan in 2015) en het aantal ernstig verkeersgewonden steeg naar 21.400. Dat kunnen we niet laten gebeuren, die trend moeten we keren."

 

Het leed achter de cijfers 

"De toename van het aantal slachtoffers, het aantal ongevallen en de schade onderstrepen dat we iets moeten doen. Het gaat mij nog meer over het leed van de mensen achter die cijfers. De mensen die de rest van hun leven moeten leven met de fysieke gevolgen van een ongeluk. Maar ook mensen met littekens die je niet meteen ziet: psychische littekens die achterblijven na het verlies van een dierbare. Een dochter die nog een heel leven voor zich had, maar even niet oplette toen ze overstak. Een vriendin die vol in het leven stond, maar die tegenligger niet meer kon ontwijken. Een vader die een gezin achter laat, nadat een dronken automobilist de macht over het stuur verloor. Of een oma die te vroeg overleed nadat ze met de scootmobiel een ongeluk kreeg. We lezen de verhalen allemaal in de krant en soms komt het nog dichterbij."

 

Manifest 

"Ik ben blij dat veel organisaties de urgentie voelen en samen met mij werken aan een nieuwe aanpak om het verkeer veiliger te maken. De ANWB, VVN, Verbond van Verzekeraars en nog meer dan 40 andere organisaties presenteerden samen het verkeersveiligheidsmanifest met concrete maatregelen. Dat manifest voeren we samen uit. En die partijen dragen actief bij aan het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 dat ik nu samen met gemeenten en provincies ontwikkel voor de langere termijn. Een nieuwe aanpak is hard nodig. De oude recepten zijn uitgewerkt."

 

Nieuwe aanpak

"Of het nu gaat om beleidsmakers, wegbeheerders, weggebruikers, maatschappelijke organisaties of handhavers: allemaal hebben we een rol bij het bevorderen van de verkeersveiligheid. Ik heb daarbij een regierol en kijk hoe ik kan stimuleren en ondersteunen. Het vraagt om een gezamenlijke visie. Bij de nieuwe aanpak kiezen we voor een andere benadering. We denken nog meer dan voorheen vanuit de verkeersdeelnemer en wat hij of zij op zijn reis tegenkomt aan risico’s, obstakels en verleidingen.

We kijken hoe we de risico’s kunnen verkleinen en veilig gedrag kunnen stimuleren. Welke maatregelen hebben het meeste effect? In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid komen maatregelen en acties om veilig gedrag te stimuleren. Dan heb ik het over campagnes en maatregelen om de weg in te richten. Maar bijvoorbeeld ook over slimme snufjes in de auto. En indien nodig passen we de regels aan. Daarnaast pakken we roekeloos gedrag strenger aan, verhogen we het aantal boetes en staandehoudingen en vergroten we de pakkans."

 

Wegbeheerders

"Regionale en gemeentelijke wegen moeten echt veiliger. Daar zijn de meeste ongelukken (85%) en vallen de meeste slachtoffers (62%). Dus dat moeten we samen met gemeenten en provincies aanpakken. Als wegbeheerders zijn we verantwoordelijk voor de veiligheid van onze infrastructuur. Dat is maatwerk en iedere wegbeheerder maakt een eigen afweging over de beste inzet van menskracht en middelen. Het ministerie is als wegbeheerder verantwoordelijk voor veilige rijkswegen en vanuit mijn regierol bekijk ik hoe ik andere wegbeheerders kan ondersteunen en stimuleren. Wanneer blijkt dat een bepaald type rotonde veel veiliger is dan een ander, of dat een bepaald type stoepranden veiliger is dan andere, dan delen we deze kennis en maken we nieuwe afspraken. Zulke maatregelen zijn niet van vandaag op morgen uitgevoerd, daarom is het belangrijk om te kijken waar we de meeste winst mee halen en dus het eerst oppakken."

 

Kwetsbare groepen

"We hebben extra aandacht voor kwetsbare groepen als ouderen en fietsers. We doen diepteonderzoeken naar het gebruik en de ongelukken met scootmobiels en stimuleren veilig gedrag met cursussen en een keuzegids om de voor jou geschikte scootmobiel te kiezen. Je ziet om je heen dat het steeds drukker wordt op fietspaden. Het wordt niet alleen drukker, je ziet ook steeds meer verschillende soorten fietsen - van bakfiets tot e-bike. En die hebben allemaal verschillende snelheden. Met de Nationale Agenda Fiets gaan we die drukte aanpakken en kijken we hoe we de fietspaden veiliger kunnen maken."

 

Ook innovaties kunnen bijdragen aan een betere veiligheid op de weg. Denk aan slimme snufjes in de auto die ervoor zorgen dat je in je rijstrook blijft en voldoende afstand houdt tot je voorganger. Maar denk ook aan goede verkeersinformatie, zodat automobilisten een andere route kunnen kiezen of hun reis uitstellen. En informatie die ons helpt te bepalen waar  we onze weginspecteurs en bergers plaatsen, zodat mensen weer snel op weg geholpen worden. Dat informatie over weer en verkeer belangrijk is, hebben we afgelopen januari gezien toen een westerstorm met hevige windstoten ons land ontwrichtte."

 

We kijken hoe we onze wegen en fietspaden veiliger kunnen maken en hoe we gebruik kunnen maken van de nieuwste technieken. Daarnaast is het belangrijk veilig gedrag te stimuleren met een hardere aanpak van notoire verkeersovertreders en met campagnes. We gaan door met campagnes als de Bob-campagne, voorlichting over drugs door Team Alert, verkeerslessen door VVN. Daarnaast zal ik deze zomer een nieuwe campagne lanceren om mensen te stimuleren hun aandacht op de weg te houden."

 

Strategisch Plan

"Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid presenteren we dit jaar en heeft een horizon tot 2030. De techniek zal in de jaren daarnaartoe niet stilstaan. Er is steeds meer mogelijk met rijtaakondersteuning. Hoe ver de ontwikkelingen gevorderd zijn in 2030 is koffiedik kijken. We zullen daarom ook ruimte in ons plan moeten houden om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Zowel wanneer ze een positieve bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid, als wanneer ze juist een bedreiging vormen."

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.