Niek van Leeuwen, directeur Uber: ‘Mijn ambitie? In hoog tempo auto’s van de weg halen’

vrijdag 27 maart 2015 616x gelezen

Niek van Leeuwen, general manager Uber Benelux

Niek van Leeuwen, general manager Uber Benelux

Niek van Leeuwen, general manager Uber Benelux ligt niet wakker van kritiek uit de politiek en de taxiwereld. ‘Traditionele partijen die stil blijven staan worden ingehaald. Wij bieden, in de geest van Wet Personenvervoer 2000: meer marktwerking, betere kwaliteit en lagere prijzen. Met Uber-diensten kunnen er over 10 jaar makkelijk honderdduizenden, misschien wel een miljoen auto’s van de weg in de Randstad.’ 

Niek van Leeuwen, ontmoette 2 jaar geleden de ‘founding fathers’ van Uber, zegde zijn baan op en startte Uber in Amsterdam, de derde ‘Uber’-stad in Europa. Zijn bedrijf ligt sindsdien onder een spervuur van kritiek uit de taxi-wereld, terwijl de Inspectie Leefomgeving en Transport torenhoge dwangsommen optelt.

We spreken Van Leeuwen in een ‘verzamelkantoor’ binnen de Amsterdamse grachtengordel over smart cities.  Van Leeuwen: ‘Smart cities zijn steden die hun beschikbare infrastructuur en vervoersmiddelen optimaal benutten. Maar kijk je nu dan zie je juist een extreme onderbenutting van beide. Nieuwe mobiliteitsdiensten kunnen daarin een belangrijke rol spelen. We hebben in Nederland een potentieel van 8 miljoen auto’s die we veel efficiënter kunnen inzetten dan de meer dan 23 uur die ze gemiddeld per dag stilstaan en parkeerruimte bezet houden.’

Geen onrendabele buslijnen meer
Ik voorzie dat er met de meerijd- en carpooldiensten als uberPOP en uberPOOL over enkele jaren zeker geen overvolle en zelfs minder parkeerplaatsen zijn’, vervolgt Va Leeuwen. ‘En dat onrendabele busverbindingen worden vervangen door efficiënte en goedkope vervoersoplossingen, zoals meerijden. Deze diensten worden uiteindelijk goedkoper dan een rit met de eigen auto en zo kunnen we over 10 jaar makkelijk in de Randstad met honderdduizenden, misschien wel met een miljoen auto’s minder.’

Het Uber-concept bestaat uit een platform dat vraag en aanbod van vervoer bij elkaar brengt. Aan de aanbodkant kunnen professionele chauffeurs zich aanmelden voor UberBLACK en UberLUX  (vervoersoplossingen met chauffeurs in pak die iets te drinken aanbieden in luxe auto’s) of particuliere bestuurders voor uberPOP en uberPOOL (nette, gekeurde 4-deurs auto’s). Alle Uber-bestuurders krijgen een introductietraining, worden gescreend op goed gedrag en de benodigde papieren. Vervolgens wordt het voertuig gecontroleerd (geldige APK) en worden alle ritten aanvullend verzekerd. Klanten melden zich aan op het Uber-platform en bestellen via een druk op de knop een rit en zien op hun scherm waar, welke auto, met welke chauffeur zich bevindt op weg naar de klant.

Domste investering
Van Leeuwen: ‘Wij geloven in dit concept. In Amerika staan intussen 21 staten Uber wettelijk toe en in San Francisco zien we het autobezit onder jongeren al substantieel afnemen. Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn kinderen, dan wel mijn kleinkinderen, later moet uitleggen waarom ik vroeger in Amsterdam een eigen auto had. Zij zullen dat de domste investering vinden die je kunt bedenken.

Nu wordt zo’n 15 procent van de ruimte in steden ingericht voor parkeren. In een Smart City moet dat een fractie daarvan zijn. Ook staan auto’s er amper stil en zie je echt geen bussen voor 30 personen meer rijden met 2 passagiers. Technologie is de drijfveer om alle inefficiëntie uit het vervoersysteem te halen. En elke stad is in potentie een smart city, maar de mogelijkheden moeten nog indalen en verandering gaat nooit zonder weerstand. Maar uiteindelijk winnen de beste oplossingen.’

Planbureau
‘Mijn ambitie is om in hoog tempo auto’s van de weg te halen en de mobiliteit in steden echt te veranderen. Mocht ik steun kunnen vragen dan zou ik het Planbureau voor de Leefomgeving vragen om de impact van ‘meerijden’ door te rekenen op het benutten van infrastructuur en vervoersmiddelen. Ik denk dat de cijfers dan voor zich spreken.’

7 euro
Na het gesprek, bestelt van Leeuwen een rit naar Station Zuid. Chauffeur Richard staat binnen vier minuten met zijn Prius voor de deur. Hij rijdt voor zijn plezier: ‘Als ik vrij ben, kan ik thuis zitten of wat ritjes rijden en leuke gesprekjes voeren. Heel simpel, ik plug in wanneer ik zin heb en plug uit wanneer ik het genoeg vind. Een mooie bijverdienste en een helder systeem. Staat er iemand nog 20 minuten onder de douche, terwijl ik voor de deur sta, dan krijgt die klant van mij 1 ster in plaats van 5 en belt Uber later op om te vragen of het de volgende keer sneller kan. En net zo goed moet Richard zijn best blijven doen, want ook hij wordt beoordeeld door de klant. ‘Veel klanten zijn enthousiast’, ervaart Richard, ‘en gebruiken Uber vooral voor kleine ritten. Even wat afhalen bij de winkel of  ‘ik ben iets vergeten’.’ Omrijden is uitgesloten met het verplichte navigatiesysteem en klanten met Spotify horen hun favoriete muziek tijdens de rit. Voor deze rit wordt automatisch 7 euro afgeschreven.    

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.