Nederland aan vooravond mobiliteitsrevolutie

vrijdag 10 februari 2017 Guus Puylaert 283x gelezen

Duitsland kwam afgelopen januari op de proppen met een nieuwe verkeerswet, waardoor menselijke en automatische bestuurders voor de wet gelijk worden. Ook in Nederland is nieuwe autonome vervoerswetgeving in de maak. De planning is dat dit in 2017 aan de Tweede Kamer wordt aangeboden.

De WEpod, die rondrijdt in Wageningen, is één van de Nederlandse experimenten met autonoom vervoer.

De WEpod, die rondrijdt in Wageningen, is één van de Nederlandse experimenten met autonoom vervoer.

Volgens de Duitse mobiliteitsminister Alexander Dobrindt is er sprake van de meest moderne verkeerswet ter wereld. De Nederlandse wetgeving is nog niet zo ver op dit moment, maar vanwege de goede infrastructuur is en blijft Nederland in Europa wel koploper op het gebied van autonoom vervoer en experimenten daarmee. "We doen het natuurlijk wel samen met de andere Europese landen", aldus een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarom vindt hij de Duitse wetswijziging een goede ontwikkeling.

 

Stand van zaken

In 2015 is de Nederlandse wet nog geüpdatet, waardoor experimenteren met zelfrijdende voertuigen mogelijk werd als er een fysieke bestuurder aanwezig is. “Denk aan experimenten zoals de zelfrijdende bus in Appelscha en de WEpod in Wageningen. Vanwege de kwaliteit van onze infrastructuur en ons fijnmazige wegennet, zijn wij een ideaal land om technieken uitgebreid te testen”, aldus de woordvoerder.

 

Wetswijziging

Op het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe wet, waardoor zelfrijdende auto’s de weg op kunnen zónder bestuurder. “Maar omdat we nog niet 100% op de techniek kunnen vertrouwen, moet een fysiek persoon de boel wel in de gaten houden”, aldus de woordvoerder. De wetswijziging op het gebied van autonoom vervoer moet in 2017 worden ingediend bij de Tweede Kamer.

 

Internationaal

Ook op Europees niveau wordt hard gewerkt om autonoom vervoer in de wetgeving op te nemen. Nederland zet zich actief in om te komen tot een internationale en ook Europees afgestemde aanpak “want voertuigen zullen ook over de grens door heel Europa moeten kunnen rijden”, meent hij.

 

Zo werd in 2016 de Declaration of Amsterdam opgesteld, waarin de 28 Europese transportministers afspraken maakten over de ontwikkeling van zelfrijdende technologie in de EU. “Op basis daarvan is ook een structurele dialoog met de EU-lidstaten ontstaan”, vertelt de woordvoerder van IenM. In februari volgt een nieuwe High Level Meeting tussen enkele Europese transportministers.

 

Europees experiment

Een van de concrete acties is bijvoorbeeld het vervolg van de grote test met truck platooning, waarbij vrachtwagens vorig jaar vanuit verschillende Europese steden in treintjes naar Rotterdam zijn gereden.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.