München: Kompakt, urban, grün

donderdag 26 april 2012 167x gelezen

München als fietsstad in opkomst stimuleert het fietsen door het netwerk te verbeteren, stallingen te bouwen bij ov-haltes en het voeren van speciale marketingcampagnes

München als fietsstad in opkomst stimuleert het fietsen door het netwerk te verbeteren, stallingen te bouwen bij ov-haltes en het voeren van speciale marketingcampagnes (Copyright: Stadt München)

München, dé groeistad van Duitsland, zoekt naar slimme manieren om meer woningen en bedrijven te realiseren én het verkeer milieuvriendelijk af te wikkelen.

 

Wie overweegt om naar München te verhuizen, kan een leuke rekenexercitie uitvoeren op de site van het Münchner Verkehrs- und Tarifverbund. Vul een werkadres in, en eventueel dat van uw partner, klik op een wijk waar u zou willen wonen en op uw favoriete vervoerwijze. En dan rolt een financieel overzicht over het scherm met de verwachte uitgaven voor wonen en vervoer. Deze ‘Wohn- und Mobilitätsrechner’ is een van de vele instrumenten waarmee München de verkeersbewegingen poogt te beïnvloeden.

 

In de langetermijnvisie Münchner Perspective (2009) buigt het stadsbestuur zich over de vraag hoe de toenemende vraag naar woningen en bedrijven te faciliteren is en tegelijkertijd de milieudoelstellingen zijn te behalen. Het stadsbestuur kiest in deze nota voor een slimmere stadsplanning – ‘kompakt, urban, grün’ – die reisafstanden niet verder vergroot en die aansluit bij de mogelijkheden van het ov. Daarnaast wordt ingezet op het promoten van milieuvriendelijke alternatieven.

 

Inmiddels zijn de nodige stappen gezet. Zo is er op de plek van het voormalige vliegveld München Riem een groene, energiezuinige wijk gebouwd, die ruimte biedt aan 16.000 nieuwe inwoners, maar waar ook voor 13.000 mensen een werkplek is. Wonen, werken, groen en water zijn op een slimme manier geïntegreerd. Er wordt in een aantal panden geëxperimenteerd met autoloos wonen. Dankzij twee U-bahn-stations en vele buslijnen is het stadscentrum relatief dichtbij.

 

Nóg zo’n nieuwe wijk bouwen zit er voorlopig niet in, er zijn simpelweg niet meer grote vrijkomende terreinen. Daarom ligt de nadruk de komende tijd op verdichting van de stad. Begin dit jaar werd er op het Zukunftskongress München over oplossingen nagedacht.

 

Een meer verdichte, compacte stad maakt fietsen aantrekkelijker. München is een fietsstad in opkomst. Het aandeel fiets in de modal split steeg van 10 procent in 2002 tot 14 procent in 2008. Dit werd mede bereikt dankzij het verbeteren van het fietsnetwerk, het openstellen van veel eenrichtingsstraten voor fietsers, het bouwen van stallingen bij ov-haltes, maar ook door opmerkelijke marketingcampagnes. Zo was er de campagne Radlstar, waarbij fietsers zich met hun fiets op de foto konden laten zetten.

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.