Mobility as a Service als modekreet

vrijdag 8 juni 2018 Robin Huizenga, PTV Group 1 reactie 136x gelezen

Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof ik neer in een fauteuil naast de hotelbar. Ik plaats een bestelling bij de ober en denk tijdens het wachten terug aan het telefonische gesprek dat ik in mijn auto had met een Nederlandse ambtenaar. Hij vond dat toeritdosering gezien moest worden als een Mobility-as-a-Service-oplossing.
Robin Huizenga, PTV Group

Robin Huizenga, PTV Group

Het gesprek bevestigde mijn gevoel dat Mobility as a Service een modekreet aan het worden is onder ons verkeerskundigen. Het schijnt erbij te horen, MaaS moet op je cv staan wil je nog eens ergens kunnen solliciteren. Een verkeerskundige kan zijn werkzaamheden blijkbaar moeiteloos verwoorden als een Mobilty-as-a-Service-oplossing. Ik heb er moeite mee, omdat het schadelijk is voor ons werk en onze geloofwaardigheid, maar ook omdat het ons afleidt van onze brede maatschappelijke taak. Waarom?

 

Een klein uitstapje naar het verleden. Herinnert u zich nog het concept Transferia eind vorige eeuw? Het moest een hoogwaardig op- en overstappunt worden voor ov-reizigers. Doel was het gebruik van openbaar vervoer ten koste van de auto te laten toenemen. Dikke boekwerken zijn geschreven vol met plaatsingscriteria, inrichtingseisen en vormgevingskenmerken. Alles om maar kwaliteit en uniformiteit uit te stralen. Stukjes unieke ov-overstapkwaliteit in Nederland. Ik zie nog steeds het ontwikkelde geel-witte logo voor me. Onder geel en boven wit. Een logo dat mij vanaf dag één deed denken een biertje.

 

Bierlogo

Na de introductie van het concept werden vele overstappunten met de unieke paarse kleur ingericht en van het 'bierlogo' voorzien. Het was even een symbool van onze vooruitgang naar multimodaal verplaatsingsgedrag. Daar moet je toch bij aansluiten. Vele locaties voldeden echter niet aan de minimale eisen. Het gevolg was dat de beloofde kwaliteit niet werd geboden. Voor de maatschappij en haar gebruikers was de meerwaarde onduidelijk. Het concept is een stille dood gestorven.

 

Natuurlijk is dit niet een op een te vergelijken met MaaS, maar als ik een Nederlandse ambtenaar hoor vertellen dat toeritdosering een MaaS-maatregel is, dan hebben we toch wel reden tot zorg. Mijn zorg is dat het concept Mobility as a Service wordt uitgehold tot een containerbegrip zonder enige waarde.

 

Dus beste verkeerskundigen, laten wij ons werk alsjeblieft niet verloochenen door alles maar 'as a service' te noemen. Laten wij alsjeblieft de drang om erbij te horen aan onze kinderen overlaten. Onze taak als verkeerskundigen is om de menselijke verplaatsingsdrang te kanaliseren en de daadwerkelijke verplaatsingen zodanig te laten plaatsvinden dat ze onze maatschappij en ons persoonlijk welzijn zo min mogelijk belasten. Of positief gezegd: zo veel mogelijk dienen. Dit kan en moet op verschillende fronten, en daarbij is niet alles Mobility as a Service.

 

Autonoom voertuig

Wat is Mobility as a Service dan wel? In mijn optiek: een verkeerssysteem dat rekening houdt met de komst van het autonome voertuig. Multimodaliteit is de norm, waarbij we inzetten op een verschuiving van (privé)bezit naar gebruik. Deze disruptie zal enerzijds leiden tot een veranderende relatie tussen wegbeheerder, ov-dienstverlener en autofabrikanten. Anderzijds tot een ander verplaatsingsgedrag. Op beide fronten moeten wij als verkeerskundigen ons steentje bijdragen om de mobiliteit in goede banen te leiden.

 

Het autonome voertuig zal het straatbeeld morgen nog niet domineren. Toch moeten wij vandaag al beginnen met de voorbereidende werkzaamheden willen we hier niet met de problematiek van Londen worden geconfronteerd. In Londen reden, een jaar na de start, al meer dan 40.000 mensen als chauffeur voor Uber rond. Het maand over maand sterk stijgend aantal Uber ritten zorgde voor een toename van congestie. Bij gebrek aan betere sturingsmiddelen heeft de lokale autoriteit daarom eind 2017 de vergunning van Uber ingetrokken.

 

Anderzijds zullen wij ervoor moeten zorgen dat we de maatschappij meekrijgen in de veranderingen die ons te wachten staan. Het inrichten van onder meer apps, waarbij de verplaatsing en niet meer het vervoermiddel centraal staat, is een goede voorbereidende stap richting autonoom vervoer.

 

Mijn bestelling is inmiddels geserveerd. Ik neem een slok van mijn heerlijk koud Transferiumlogo. Bedankt ober voor deze Bediening as a Service.


Reacties

Reacties

Mike Bérénos 11/06/2018 17:06

Robin, volstrekt met je eens in ieder geval wat betreft de titel. Modekreet? Nee, wat je ook zegt, we dreigen WEER een containerbegrip bij te krijgen, en wetenschapsfilosofen zeggen dat je begrippenkader niet op orde hebben dodelijk is. Ik heb daar eerder over geblogd: "Duurzame containerbegrippen laden", VK 5, 2014, ja 2014....!

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 51 tot 75 van 228

1 2 3 4 5 6

  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse

Artikelen 51 tot 75 van 228

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.