MKBA, tussen allergie en religie

donderdag 25 oktober 2018 Niek Mouter 93x gelezen

“De MKBA blijft voor mij een fascinerend instrument. In de praktijk kom ik mensen tegen die de MKBA als een quasi-religie beleven, terwijl ik ook mensen ken die al een zuur gezicht trekken als ze het woord ‘MKBA’ horen.
Niek Mouter, assistent professor TU Delft (TBM) en initiator www.mkba-informatie.nl

Niek Mouter, assistent professor TU Delft (TBM) en initiator www.mkba-informatie.nl

In de wetenschap zie je hetzelfde. Een Nobelprijswinnaar Economie als Kenneth Arrow zweert bij de MKBA, maar er zijn ook Nobelprijswinnaars Economie als Amartya Sen, Daniel Kahneman en Peter Diamond die grote moeite hebben met (aspecten van) de MKBA.  

 

Zelf ben ik een groot voorstander van het instrument. Op internationale congressen ontmoet ik wetenschappers uit de hele wereld. Als je de verhalen uit het buitenland hoort, dan kan je alleen maar concluderen dat we blij mogen zijn met de sterke verankering van de MKBA in de Nederlandse beleidspraktijk.

 

Ik ben er tegelijkertijd van overtuigd dat de MKBA nog verder ontwikkeld kan worden. Geheel in lijn met de visie van mijn favoriete filosoof John Stuart Mill denk ik dat we van criticasters het meest kunnen leren. Daarom lees ik graag boeken van MKBA-criticasters ter inspiratie. Zo ontstond het idee om MKBA’s uit te voeren op basis van burgerwaarden (allocatiebereidheid) in plaats van consumentenwaarden (betalingsbereidheid) tijdens het lezen van het boek ‘Economy of the earth’ van Mark Sagoff.  

 

Als gasthoofdredacteur van dit themanummer heb ik een breed scala aan experts gevraagd om hun licht te laten schijnen over de MKBA. Daarnaast komen concrete innovaties rond het waarderen van investeringen in fietsinfrastructuur en openbare ruimte aan de orde. Ook laat ik een routinier en twee jonge talenten aan het woord. Het thema sluit af met een bijdrage van de consument/burger in de reacties op MKBA uit het Panel ‘Denk mee met de ANWB’.  

 

 

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.