Meer samenwerking op Europees spoor

donderdag 14 juni 2018 Guus Puylaert 0 reacties 73x gelezen

ProRail-topman Pier Eringa is tijdens het Europese spoorcongres voor twee jaar herkozen als president van de EIM. Dit jaar stond ook voor het eerst een gezamenlijke vergadering met de Europese Spoorvervoerders (CER) op de agenda. De organisaties hebben afspraken gemaakt om het internationale treinverkeer verder te stimuleren.

“De spoorwereld is nog te veel op eigen land gericht en veel minder op internationaal vervoer. Dat gaan we anders doen nu”, aldus Eringa, die sinds 15 november leiding geeft aan de Europese infrabeheerders. Vrijdag staat er een bijeenkomst met de Europese Commissie over internationaal treinvervoer op het programma.

Standaardiseren
Het is de bedoeling om daar afspraken te maken om toelatingseisen voor materieel te uniformiseren en systemen te standaardiseren. Ook innovaties zoals het treinbeveiligingssysteem Ertms en Automatic Train Operation spelen daarin een rol. ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom: “Veel concreter kunnen we het niet maken. Een gemeenschappelijk standpunt innemen is een goede basis”.

Tussen de verschillende Europese landen is het nu nog een wirwar aan beveiligingssystemen en spanningsvoltages. Door te zorgen dat overgangen zo makkelijk mogelijk verlopen en de corridors toegankelijk zijn voor dezelfde locs, is er volgens Eikelboom veel terrein te winnen. Vervolgens is het aan nationale overheden en spoorbeheerders om afspraken op lokaal niveau te maken, om grensovergangen verder te versoepelen.

Concurrentie luchtvaart
Eringa gelooft in de groeiende markt van de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig. “Er is een hele nieuwe generatie die graag een alternatief vervoermiddel wil hebben voor het vliegtuig. Zij kiezen voor het comfort en het gemak van de trein én het duurzame karakter.” De slaaptrein noemt hij ook als interessant alternatief voor het vliegtuig op middellange afstand.

Het is alleen de kunst om de reiziger ‘te verleiden’ om de trein te kiezen, zegt hij. “Dat kan op prijs, op comfort of op snelheid. Nu kiezen mensen vaak op de ‘automatische piloot’ voor het vliegtuig en denken dat de trein omslachtig is. En dat terwijl de reistijd van deur tot deur elkaar niet zoveel ontloopt.”

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.