MaVa verlicht filedruk A15

donderdag 19 april 2012 192x gelezen

Op de voorgrond het Groene Kruisplein; links, parallel aan de A15, de Havenspoorlijn; links, in het midden, de wijk Charlois; rechts het grondwerk voor de uitbreiding van de A15; daarachter verzorgingsplaats Portland; en daarachter de woonwijk Smitshoek en Carnisse.

Op de voorgrond het Groene Kruisplein; links, parallel aan de A15, de Havenspoorlijn; links, in het midden, de wijk Charlois; rechts het grondwerk voor de uitbreiding van de A15; daarachter verzorgingsplaats Portland; en daarachter de woonwijk Smitshoek en Carnisse.

Binnen het Rijkswaterstaatproject Maasvlakte-Vaanplein (MaVa), waarbij de A15 wordt verbreed tussen de Maasvlakte en de A16, spelen de opdrachtnemer, de Verkeersonderneming en een nieuwe Botlekbrug een cruciale rol bij het beperken van de verkeersoverlast. Hoe is dat geregeld?

 

De rijksweg wordt verbreed om de ontsluiting van Maasvlakte 2 en het woongebied ten zuiden van de Nieuwe Waterweg te verbeteren. Een nieuwe Botlekbrug moet de capaciteits- en veiligheidsproblemen op de weg en over het water oplossen; de huidige brug is te laag en te smal. Alleen als dit knelpunt wordt opgelost, kan er meer over het water worden vervoerd.

 

Op korte termijn zorgen deze werkzaamheden voor overlast. Jaap Zeilmaker, projectdirecteur bij RWS: ‘Het is al een knelpunt en je gaat er bouwen. Binnen het project wordt de opdrachtnemer (het uitvoeringsconsortium) de centrale figuur. Hij is straks 25 jaar lang (5 jaar bouw en 20 jaar onderhoud) operationeel beheerder van de weg en moet ervoor zorgen dat de weg in staat is het verkeer te faciliteren. Omdat hij naar verwachting niet álle overlast kan voorkomen, is – op initiatief van het Havenbedrijf, de Stadsregio en RWS – de Verkeersonderneming opgericht, die via verkeers- en mobiliteitsmanagement het overtollige verkeer in goede banen leidt. Deze organisatie fungeert in de randen van het project, maar is daarmee niet minder belangrijk.’

 

Om het hele project goed te laten verlopen, is een bestuursovereenkomst getekend met omgevingspartijen, waaronder het Havenbedrijf die onder meer spreekbuis is voor de bedrijven in het gebied. De Verkeersonderneming legt de bedrijven uit hoe ze verkeersmanagement kunnen toepassen. Zeilmaker: ‘Zo komen de signalen eenduidig binnen en bundelen we denkkracht.’

 

Kunnen verkeerskundigen dit concept ook elders toepassen? Zeilmaker: ‘Van belang is dat je met bestuurlijke partijen doelstellingen vaststelt. Leg van te voren vast, wat ieders rol en verantwoordelijkheid is, leg je kaarten open op tafel en focus op het gezamenlijke doel. Als je dat hebt gedaan, kun je de negatieve kant (in dit geval verkeersoverlast) beter aanpakken.’

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.