Manon Jutte: 'Waterwerken, de energiedragers van de toekomst?'

vrijdag 26 augustus 2016 244x gelezen

Manon Jutte, Strateeg Energietransitie bij Alliander: 'De vraag is of we kunstwerken één op één moeten vervangen of dat we ze beter kunnen herontwerpen'
Manon Jutte, Strateeg Energietransitie bij Alliander

Manon Jutte, Strateeg Energietransitie bij Alliander

'De wereld verandert snel. Zo neemt de hoeveelheid lokaal opgewekte duurzame energie explosief toe. Deze duurzame energie is niet altijd beschikbaar op de plek of het tijdstip waarop we het nodig hebben. Daarom ontstaat de behoefte aan decentraal delen van energie, en daarmee aan decentrale energiesystemen die geïntegreerd zijn met andere systemen.

 

Bijvoorbeeld bij Rijkswaterstaat. Dat staat voor grote kapitaal intensieve herinrichtingsvraagstukken, zoals de vervangings- en renovatie-opgave van watermanagementkunstwerken. Denk aan de stuwen in de Maas en het Multi Water Werken programma.

 

Deze kunstwerken zijn na zo’n 100 jaar aan het einde van hun levensduur. De vraag is of we deze kunstwerken één op één moeten vervangen of dat we ze beter kunnen herontwerpen. Met welke maatschappelijke functies en toekomsttrends moeten we dan rekening houden?

 

Rijkswaterstaat heeft deze opgaven naar De Bouwcampus gebracht. Daar werken tientallen uiteenlopende partijen samen aan oplossingsperspectieven. Eén van de leidende perspectieven is de Energietransitie. Alliander is daarvan de trekker en onderzoekt samen met Rijkswaterstaat, TU Delft en andere stakeholders of de waterwerken naast hun huidige functies ook de energiedragers van de toekomst kunnen zijn.

 

Zo kijken we naar mogelijke opwek- en opslag mogelijkheden als zon, wind, zoet/zout, stromingsenergie, opslag in water, biomassa/warmte, koelte uit waterdiepte en nog veel meer. We hopen dat de resultaten straks significant bijdragen aan de Rijkswaterstaat ambitie: ‘in 2030 zijn onze netten energie neutraal’.

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.