'MaaS wordt aantrekkelijker dan eigen auto'

donderdag 5 april 2018 Nettie Bakker 255x gelezen

“BEAMRZ, spreek uit beamers, komt van ‘Scotty, Beam me up’, uit de populaire Star-Wars-serie uit de vorige eeuw. Het idee ontstond al in 1999 als oplossing voor ‘range anxiety’ bij het gebruik van de elektrische auto. In 2013 zijn we gestart met BEAMRZ als MaaS-technologie en -app, waarmee je ritten kunt vinden, boeken, gebruiken en afrekenen.
Maarten Neeskens, oprichter en CXO van GetYouThere BV (BEAMRZ MaaS)

Maarten Neeskens, oprichter en CXO van GetYouThere BV (BEAMRZ MaaS)

Het product bestaat feitelijk uit data-integratie aan de achterkant (matching technologie), terwijl het aan de voorkant het eigen- of leasevervoermiddel vervangt en fiets of ov aanvult.

 

Na pilots bij verschillende communities, gaan dit jaar enkele duizenden mensen in onder andere Strijp-S (Eindhoven) en het Paleiskwartier (’s-Hertogenbosch) de app gebruiken, die hen toegang geeft tot deelritten, deelauto’s, deelfietsen, taxi en ov (via aanvullende BEAMRZ card).

 

Je kiest voor een bedrag per maand, gebaseerd op je huidige mobiliteitspatroon, of voor werkelijke kosten per rit. De effecten worden gemonitord door onderzoekers van de TU Eindhoven en Universiteit Twente. Onze belangrijkste functie is het verbinden van aanbieders van mobiliteit met reizigers via data.

 

Die data krijgen we en geven die ook terug, bijvoorbeeld voor de optimalisatie van de capaciteitsverdeling. Dit nieuwe ecosysteem moet groeien door meer reizigers en meer mobiliteits- en MaaS-providers. Dat kan alleen als er goede afspraken worden gemaakt over interoperabiliteit, kwaliteit en privacy van MaaS-data. Cruciaal, want we praten hier over een digitaal ecosysteem waarbij mensen rekenen op betrouwbare informatie en een geweldige reiservaring, beter dan met de eigen auto. 

 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.