MaaS: de winst kan groot zijn

'Deze systeemverandering laat de mobiliteit niet koud'

woensdag 4 april 2018 Nico Anten 121x gelezen

“Dankzij het sharing economy-principe veranderden spelers als Airbnb en Spotify de afgelopen tien jaar de hotel- en muziekindustrie. Deze trend is erop gericht dat we producten niet altijd gebruiken en/of zelf bezitten: delen en collectief consumeren staat centraal. Deze systeemverandering laat ook de mobiliteit niet koud.
Nico Anten, voorzitter Connekt

Nico Anten, voorzitter Connekt

Autobezit hoeft niet meer aantrekkelijk te zijn als je mobiliteitsdiensten kunt afnemen bij serviceproviders, die je reis optimaliseren van deur tot deur. Mobility as a Service, ofwel MaaS, gaat ons mobiliteitssysteem rigoureus veranderen. 

 

De economische potentie van Mobility as a Service is enorm. Na huisvesting is mobiliteit de grootste uitgave van een gemiddeld Nederlands huishouden. Per jaar besteden Nederlanders 40 tot 50 miljard euro aan mobiliteit. In Nederland wordt per jaar zo’n 110 miljard kilometer afgelegd met de auto, terwijl de meeste automobilisten nu nog over een eigen auto beschikken. Slechts 20-25 procent is daarvan nog nodig, als we gebruik kunnen maken van mobiliteitsabonnementen op ov, taxi, (deel)auto’s en deelfietsen of zelfrijdende auto’s, shuttlebusjes, carsharing-oplossingen en parkeerdiensten. 

 

Koppeling

Ook de winst voor welzijn en milieu kan groot zijn. Ritten worden efficiënter en dus duurzamer. Parkeerplekken in de stad kunnen overbodig worden. Je krijgt niet alleen schone lucht om in te ademen maar ook meer lucht om je als voetganger of fietser in dichtbevolkte steden te bewegen. Maar om de systeemsprong naar Mobility as a Service echt te maken moet er veel gebeuren. Daarvoor is koppeling van de reserverings- en betalingssystemen van tientallen vervoerders nodig, dankzij slimme ITS-oplossingen.  

 

Uitdaging

Van de competitieve vervoerwereld wordt verregaande samenwerking gevraagd. Welke rol speelt de overheid bij de planning van alle MaaS-ritten? Heeft zij de toezichthoudende of toetsende rol op de achterliggende algoritmen om zo de gewenste optimalisatie te bereiken? En is de gebruiker wel te overtuigen? Dat vraagt om vertrouwen, verbinding en visie. Een mooie uitdaging die Connekt, met de Taskforce MaaS en Ertico’s MaaS Alliance, graag oppakt.” 

 

 

 

 

 

 

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.