Maarten van Biezen: 'Focuspunt: toekomstige mobiliteit'

vrijdag 26 augustus 2016 175x gelezen

Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit, Natuur en Milieu: '‘Omdraaien, zou het uitgangspunt moeten zijn bij vervanging van infrastructuur'
Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit, Natuur en Milieu

Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit, Natuur en Milieu

'Neem je de toekomstige mobiliteit als focuspunt, dan denk je in vraagstukken als: ‘hoe kan een weg energie opleveren in plaats van energie kosten? Dan kom je op zonnecellen in de weg en in geluidsschermen en tot zuiniger en stiller asfalt. Dan denk je in mobiliteit als dienst die je kunt inhuren. Dan zullen filepieken afvlakken en kan de aandacht voor ‘meer snelweg’ verschuiven naar ‘meer en betere stedelijke infrastructuur’.

 

In de stad zal een transitie plaatsvinden van ‘vierwielers’ naar ‘tweewielers’ en worden parkeerplaatsen voor e-auto’s, de energiedistributiecentra van de wijken. In Zweden worden nu proeven gedaan met trucks die rijden op elektriciteit uit een bovenleiding. Denk eens in wat dit aan brandstofbesparing en minder CO2-uitstoot voor de Rotterdamse haven kan opleveren.

 

Vooralsnog is de focus gericht op de traditionele auto-systemen tot en met de onbelaste kilometervergoeding. Draaien we die om in een mobiliteitsabonnement en sturen we mobiliteit met nieuwe prijsinstrumenten, dan gaan we niet méér snelwegen aanleggen, maar de infrastructuur anders vorm geven.

 

Dan zullen de mensen die langs de snelweg wonen er juist profijt van hebben: de energie die de weg oplevert mogen zij ter compensatie gratis gebruiken, vergelijkbaar met nieuwe windmolenparken op het land. Vervanging van de oude infrastructuur betekent dus de kans grijpen om het anders en beter te doen.

 

Het verschuiven van de nationale investeringsagenda naar de stedelijke infrastructuur zal daarbij helpen.’

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.