Leuke combinatie van boot , bus en fiets

Drechtsteden: vervoer over water in de praktijk

maandag 29 april 2013 262x gelezen

Waterbus is duurder dan een bus, maar wel een systeem waar anderhalf miljoen mensen jaarlijks gebruik van maken en dat onmisbaar is voor de Drechtsteden

Waterbus is duurder dan een bus, maar wel een systeem waar anderhalf miljoen mensen jaarlijks gebruik van maken en dat onmisbaar is voor de Drechtsteden

De Waterbus in de Drechtsteden kwam als beste uit de bus in de landelijke OV-klantenbarometer van KpVV. Gewoon openbaar vervoer, en ook weer niet.

 

De ‘funfactor’ verklaart voor een deel de nummer 1-notering, denkt Juul Buitink, strategisch beleidsmedewerker bij de gemeente Dordrecht. ‘Wachttijd is in het ov meestal negatief, maar voor de Waterbus ligt dat anders. En ook de reistijd wordt anders beoordeeld, het is leuk. Als het mooi weer is zit je in de zon op het achterdek.’ Toch is de Waterbus een gewone openbaarvervoerconcessie. De provincie Zuid-Holland is de aanbestedende overheid, en de gemeenten die samen de Drechtsteden vormen, dragen bij in de exploitatie. Buitink: ‘We hebben ook dezelfde discussies over bijvoorbeeld het strekken van lijnen als dat we over het busvervoer hebben.’ Vervoer over water is duurder dan een gewone bus. Zo is er op iedere Waterbus twee man personeel: een schipper en iemand assisteert bij het aanleggen. Buitink: ‘Het is duurder, maar daar staat tegenover dat we een systeem hebben waar anderhalf miljoen mensen jaarlijks gebruik van maken en dat onmisbaar is voor de Drechtsteden. Het is een van de letterlijke en figuurlijke verbindingen tussen de Drechtsteden.’

 

Het huidige Waterbusnet omvat zowel de eeuwenoude overzetveren naar Papendrecht en Zwijndrecht, als sneldiensten naar Rotterdam en de meer toeristische lijnen naar Kinderdijk en de Hollandsche Biesbosch. Forensen en scholieren maken veel gebruik van de Waterbus, vooral de combinatie met de fiets is populair. 30 fietsen passen er op een Waterbus. Bij de gemeente Dordrecht spreken ze daarom wel van een varend fietspad. Daarnaast trekt de Waterbus in de daluren veel dagjesmensen en toeristen. Buitink denkt dat door deze combinatie van doelgroepen de Waterbus minder kwetsbaar is dan andere initiatieven op het water, zoals de ‘fast flying ferry’ tussen Amsterdam en Velsen, die per 2014 uit de vaart gaat.

 

Het Waterbusnet wordt sinds 2010 geëxploiteerd door Aquabus, een samenwerking van Arriva en rederij Doeksen. De ontwikkelfunctie ligt bij deze partij. Afgelopen tijd ging veel tijd zitten in het invoeren van de OV-chipkaart, maar er komen ook nieuwe initiatieven aan, belooft Buitink. Zo komt er een afmeervoorziening naast de toeristische attractie de Ark van Noach en wordt er als proef doorgevaren naar Gorinchem.

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.