Laat onder-steuning testen door ouderen

woensdag 21 februari 2018 Ragnhild Davidse 150x gelezen

De verkeers-veiligheid van oudere verkeersdeelnemers wordt voor het grootste deel bepaald door hun fysieke kwetsbaarheid, waardoor zij een grotere kans lopen bij een verkeersongeval te overlijden. Daarnaast kunnen functiestoornissen de kans vergroten dat ze bij een ongeval betrokken raken.
Ragnhild Davidse is senior onderzoeker bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Ragnhild Davidse is senior onderzoeker bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Die functiestoornissen zijn het gevolg van ziekten of aandoeningen die bij het ouder worden vaker voorkomen, of van het ouder worden zelf. Voorbeelden zijn een tragere reactie, meer moeite hebben om relevante informatie zoals verkeersborden en -lichten te selecteren uit de wirwar van visuele informatie, en evenwicht bewaren. Bij het ontwerp van de infrastructuur en voertuigen kan daar rekening mee worden gehouden.

 

In Amerika realiseerden ze zich dat al rond de eeuwwisseling via ontwerprichtlijnen die rekening houden met de oudere verkeersdeelnemer. In Nederland komt daar ook steeds meer aandacht voor. Het mooie is dat de meeste infrastructurele aanpassingen voor oudere verkeersdeelnemers ook gunstig zijn voor andere weggebruikers. Technologie in de auto biedt mogelijkheden voor ondersteuning op maat. Dodehoekdetectie in de auto, die behulpzaam is als omkijken lastiger wordt, is tegenwoordig al standaard bij de luxere modellen.

 

Ondersteuning bij het links afslaan op kruispunten, de lastigste manoeuvre in het verkeer en tevens de belangrijkste aanleiding voor ongevallen met oudere verkeersdeelnemers, is nog niet beschikbaar. Zodra het technisch mogelijk is om die ondersteuning te bieden is het van belang dat de systemen ook door ouderen worden getest. Ouderen zijn namelijk gevoeliger voor de gevolgen van slecht ontworpen systemen dan jongere gebruikers.  

 

In Nederland is de afgelopen vijf jaar ook geïnvesteerd in technische ondersteuning op de fiets. Voorbeelden zijn het vergemakkelijken van op- en afstappen en het signaleren van achteropkomend verkeer. 

 

Als autorijden of fietsen niet langer gaat, is de scootmobiel een alternatief voor zelfstandige mobiliteit. De laatste jaren zien we dat het aantal ongevallen met dit vervoermiddel toeneemt. Dat hangt vermoedelijk samen met een toenemend gebruik. Ook hier kan technologie bijdragen aan een veiliger verkeersdeelname. De bediening kan in ieder geval een stuk intuïtiever, waardoor een bedoelde noodstop ook daadwerkelijk tot stilstand leidt in plaats van met hogere snelheid op het gevaar af gaan. Komende zomer kom ik graag terug op andere nuttige technologische verbeteringen van de scootmobiel, als we onze dieptestudie naar ongevallen met scootmobielen hebben afgerond. 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.