Laat onder-steuning testen door ouderen

woensdag 21 februari 2018 Ragnhild Davidse 141x gelezen

De verkeers-veiligheid van oudere verkeersdeelnemers wordt voor het grootste deel bepaald door hun fysieke kwetsbaarheid, waardoor zij een grotere kans lopen bij een verkeersongeval te overlijden. Daarnaast kunnen functiestoornissen de kans vergroten dat ze bij een ongeval betrokken raken.
Ragnhild Davidse is senior onderzoeker bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Ragnhild Davidse is senior onderzoeker bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Die functiestoornissen zijn het gevolg van ziekten of aandoeningen die bij het ouder worden vaker voorkomen, of van het ouder worden zelf. Voorbeelden zijn een tragere reactie, meer moeite hebben om relevante informatie zoals verkeersborden en -lichten te selecteren uit de wirwar van visuele informatie, en evenwicht bewaren. Bij het ontwerp van de infrastructuur en voertuigen kan daar rekening mee worden gehouden.

 

In Amerika realiseerden ze zich dat al rond de eeuwwisseling via ontwerprichtlijnen die rekening houden met de oudere verkeersdeelnemer. In Nederland komt daar ook steeds meer aandacht voor. Het mooie is dat de meeste infrastructurele aanpassingen voor oudere verkeersdeelnemers ook gunstig zijn voor andere weggebruikers. Technologie in de auto biedt mogelijkheden voor ondersteuning op maat. Dodehoekdetectie in de auto, die behulpzaam is als omkijken lastiger wordt, is tegenwoordig al standaard bij de luxere modellen.

 

Ondersteuning bij het links afslaan op kruispunten, de lastigste manoeuvre in het verkeer en tevens de belangrijkste aanleiding voor ongevallen met oudere verkeersdeelnemers, is nog niet beschikbaar. Zodra het technisch mogelijk is om die ondersteuning te bieden is het van belang dat de systemen ook door ouderen worden getest. Ouderen zijn namelijk gevoeliger voor de gevolgen van slecht ontworpen systemen dan jongere gebruikers.  

 

In Nederland is de afgelopen vijf jaar ook geïnvesteerd in technische ondersteuning op de fiets. Voorbeelden zijn het vergemakkelijken van op- en afstappen en het signaleren van achteropkomend verkeer. 

 

Als autorijden of fietsen niet langer gaat, is de scootmobiel een alternatief voor zelfstandige mobiliteit. De laatste jaren zien we dat het aantal ongevallen met dit vervoermiddel toeneemt. Dat hangt vermoedelijk samen met een toenemend gebruik. Ook hier kan technologie bijdragen aan een veiliger verkeersdeelname. De bediening kan in ieder geval een stuk intuïtiever, waardoor een bedoelde noodstop ook daadwerkelijk tot stilstand leidt in plaats van met hogere snelheid op het gevaar af gaan. Komende zomer kom ik graag terug op andere nuttige technologische verbeteringen van de scootmobiel, als we onze dieptestudie naar ongevallen met scootmobielen hebben afgerond. 

 

 

 

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.