Kraamkamers voor slim werken, slim reizen

maandag 29 oktober 2012 247x gelezen

Twynstra Gudde, Infram, Arcadis en Goudappel Groep 

 

Goudappel Coffeng heeft een e-bakfiets aangeschaft die medewerkers 3 maanden kunnen uitproberen.

Goudappel Coffeng heeft een e-bakfiets aangeschaft die medewerkers 3 maanden kunnen uitproberen. (Copyright: Goudappel Coffeng)

Verkeerskundige adviesbureaus organiseerden al slimme(re) manieren om te  werken en te reizen, toen dat nog mobiliteitsmanagement heette en het fenomeen zich als vakgebiedje binnen het vakgebied verkeerskunde ontwikkelde. Zijn zij dan ook de slimwerkenslimreizen-experts van nu? Een rondje langs Twynstra Gudde, Arcadis, Infram  en de Goudappel Groep.

 

Jonge medewerkers Twynstra Gudde parkeren auto bij de zaak

‘Ik zou zeggen dat we iets voorop lopen op wat we prediken’, zegt Mark Pel, groepscontroller bij Twynstra Gudde. Ons eigen bedrijf is een soort kraamkamer voor nieuwe ontwikkelingen en ideeën over Slim werken en slim reizen.’ Pel geeft aan dat ‘TG’ al meer dan 25 jaar werkt aan - toen nog - mobiliteitsmanagement, en zich nu voorbereidt op ‘slimwerkenslimreizen 3.0’. ‘Daarbij staan ook de eigen kantoorruimten -tegenwoordig in Amersfoort ( ‘op het Centraal Station’) en in Den Haag (’op 4 minuten kruipen van het Centraal Station’) - ter discussie, want ‘waarom zou je nog een kantoor hebben?’


Tegelijkertijd noemt Pel een onverwachte functie van de TG-parkeerplekken. ‘Het valt ons op dat met name jonge TG-collega’s graag in de centra van Utrecht en Amsterdam willen wonen, en parkeerproblematiek in die binnensteden omzeilen door hun auto op de TG-plekken te parkeren en daarvandaan met de trein naar huis reizen. Inderdaad, erkent Pel, het volume aan autoparkeermogelijkheden bij treinstations is nog een knelpunt in Slim reizen.  

 

Arcadis: Mobiliteit is meer dan een optelsom van de kilometers die je maakt

Ook ‘op’ het station Amersfoort huist het hoofdkantoor van Arcadis Nederland. Financieel directeur Toon Corver: ‘Wij vertalen Slim Werken Slim Reizen in duurzaamheidsoplossingen voor anderen, maar ook voor onszelf. ‘Ieder jaar houden we een mobiliteitsenquête onder de medewerkers, waarvan  we de output gebruiken om het beleid aan te scherpen, waaronder de reductie van CO2. Twee jaar geleden hebben we een carbonfootprint gemaakt en vastgesteld dat die voor 70 procent bestaat uit vervoerskilometers die we maken. Dat percentage willen we jaarlijks reduceren.  We werken nauw samen met het platform Slim Werken Slim reizen, onder meer omdat hun doelen aansluiten bij onze duurzaamheidsdoelen: duurzaamheid verspreiden, verdiepen en versnellen.

Hard feit is intussen dat ons wagenpark kleiner wordt en we reiskilometers reduceren. Ook komen we uit de eerste 0-meting van ons bedrijf door het platform SWSR als koploper tevoorschijn op de pijlers mobiliteit en ICT. En toch, benadrukt Corver, ‘mobiliteit is meer dan de een optelsom van de kilometers die je maakt. In de Arcadishuizen streven we een zo duurzaam mogelijke bedrijfsvoering na, maar wel in de realiteit waarin we ons werk moeten doen. Anderen zijn daarbij overigens welkom. Wij stellen een deel van onze kantoren beschikbaar voor anderen om er te werken.’

 

Infram beklimt de CO2-reductieladder
Verderop ten noorden van Amersfoort (Marknesse) en ten zuiden( Nieuwegein) liggen de twee vestigingen van adviesbureau Infram. ‘Natuurlijk hebben we een kantoor als thuishonk, maar vaak is het een pitstop tijdens een dag of week, ‘zegt sectormaneger Franklin Thijs. ‘In ons werk is de tevredenheid van de klant leidend. De wijze waarop onze mensen hieraan werken varieert zo sterk, dat we sinds de oprichting al volledig flexibel en mobiel werken. Alle adviseurs organiseren zelf hun werk, wij leggen daar nauwelijks praktische randvoorwaarden op. Vanuit deze professionele drive gaan we vanzelf slim om met werktijden, locaties en reizen. Deze houding zit zo verweven in onze bedrijfscultuur dat we ons er zelden bewust van zijn. Om dit toch toetsbaar te maken werken we aan de CO2-prestatieladder, onderdeel van de ISO 14064-1 certificering. We streven ernaar om in 2013/2014 het certificaat op niveau 5 van ‘de ladder’ te behalen, waarbij we naast de eigen bedrijfsvoering, ook toonaangevend worden in de sector op het gebied van CO2 reductie.  

 

Goudappelstip aan de horizon: ‘de vestiging als ontmoetingsplaats’

Ten slotte de Goudappel Groep, met traditioneel, de hoofdvestiging in het oosten van het land, in Deventer. Marc Stemerdink, adviseur onderzoek en ontwikkeling, somt op dat de Goudappel medewerkers ‘uiteraard’ goede IT-voorzieningen hebben om plaats- en tijdonafhankelijk te kunnen werken. Ook beschikt iedere medewerker over een MobilityMixx-kaart. Opmerkelijk medewerkersgebaar is dat het ingevoerde betaald parkeren bij de vestigingen worden gedoneerd aan de 'eigen’ stichting Iganga, die duurzame mobiliteit bevordert in ontwikkelingslanden. Een resolute maatregel is dat zuster(detacherings)bedrijf Tiem eind 2005 haar kantoor afschafte en volledig slim werkt en reist. Elk kwartaal zitten management en medewerker ergens in het land met elkaar om tafel om individuele outputafspraken te maken.

Dit monitoringssysteem is inmiddels geadopteerd  binnen Goudappel Coffeng. Naast deelname aan diverse Slim Werken Slim Reizen-pilots, zetten we zelf ook ‘pilots’ op. Zo hebben we een e-bakfiets aangeschaft die medewerkers drie maanden lang op proef kunnen gebruiken. Dit leidde al tot verschillende ‘eigen’ bakfietsen voor de zaterdagse boodschappen en het wegbrengen van de kinderen naar school. Onze stip aan de horizon is 'de vestiging als ontmoetingplaats'. Daarbij laten we de vestiging als 'organistatorisch concept' los. Zo zijn we al bezig om een Mobility-Experience Room in te richten en een zogenaamde creatietafel, waarmee we co-creatiesessies faciliteren. Die laatste kan uiteraard ook 'onder de arm' mee naar andere ontmoetingsplekken. Het blijft wel Slim Werken.’

 

terug naar dossier

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.