'Kom langs met een relevant projectidee’

'Europa zoekt Nederlanders en ik help hen de weg naar Europa te vinden’

woensdag 20 december 2017 Nettie Bakker 48x gelezen

Er zit nog 250 miljoen euro in de Interreg Noordwest Europa-potten voor innovatie-, CO2 reductie- en circulariteits-projecten. Waar blijven de voorstellen uit de verkeerswereld? Een dringende oproep van Gé Huismans. Hij is voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland contactpersoon, lees intermediair, voor Nederlandse deelname aan het Interreg Noordwest Europa programma.  

Gé Huismans, contactpersoon Interreg Noordwest Europa voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Gé Huismans, contactpersoon Interreg Noordwest Europa voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Wat doet de contactpersoon van een Interregprogramma als Noordwest Europa precies? Huismans: ‘Ik adviseur mensen van projectidee tot projectstart.’ Deze adviezen zijn gratis en worden deels bekostigd uit het Interregprogramma zelf en deels door het ministerie van IenW. De adviezen en contacten zijn heel divers. Zo spreek ik zowel gemeenten en provincies, alsook universiteiten en adviesbureaus. Ook inhoudelijk verschillen de adviezen. Die variëren van het ondersteunen van leadpartners die zelf een project(voorstel) doen, tot adviezen die juist gericht zijn op het zoeken naar een geschikt project dat aansluit bij competenties en wensen van Nederlandse organisaties. Kortom: Europa zoekt Nederlanders en ik help hen de weg naar Europa te vinden.’ 

 

Interreg kent drie vormen: de grensoverschrijdende vorm (‘A-programma’s’ zoals Nederland-Vlaanderen), de transnationale vorm (‘B-programma’s’ rond macroregio’s als Noordwest Europa of Noordzee) en het Europa-overspannende programma Interreg Europe, waar het vooral gaat om uitwisseling van beleidskennis. Binnen de programma’s Interreg Noordwest Europa en Noordzee is het mogelijk om naast samenwerken rond kennisontwikkeling ook geld te vragen voor concrete investeringen om beleidsvoornemens te implementeren. Beide programma’s richten zich op innovatie, CO2-reductie en circulariteit van grondstoffen.  

 

Huismans spreekt verder over ‘zijn’ programmagebied Noordwest Europa. Op genoemde onderwerpen kan vanuit verschillende sectoren worden ingeschreven. ‘Het valt op dat met name gezondheidsorganisaties, zoals universitaire ziekenhuizen, de weg naar deze subsidieprogramma’s goed weet te vinden, vooral binnen het thema innovatie. Tegelijkertijd vind ik het, als afgestudeerd vervoersplanoloog, jammer dat er relatief weinig vraag is naar projectsteun voor CO2-projecten in verkeer en vervoer. Denk immers aan wat een verbeterd verkeerssysteem, een modal shift-oplossing of verkeersmanagementprojecten kunnen opleveren aan CO2-reductie.’  

 

250 miljoen wacht op besteding

In de huidige programmaperiode 2014-2020 is 370 miljoen euro beschikbaar gesteld en ‘nog maar’ 130 miljoen gealloceerd. Dat betekent dat er nog een kleine 250 miljoen wacht op een goedgekeurde besteding. Natuurlijk zijn er voorwaarden verbonden aan projectaanvragen. Zo wordt een aanvraag idealiter gedaan door een partnerschap van overheid, kennisinstelling en bedrijfsleven. Bovendien is implementatie een voorwaarde, evenals het samenwerken met een aantal partners over de grens. Maar wordt een projectaanvraag goedgekeurd, dan kan dit tot 60 procent Europese cofinanciering opleveren. Tevens wordt bij goedkeuring een bedrag van 30.000 euro lump sum uitgekeerd, bedoeld om voorinvesteringen ‘te dekken’. Huismans noemt een paar goedgekeurde verkeers- en vervoerprojecten. Het door de provincie Vlaams-Brabant geleide CHIPS, dat zich bezighoudt met de planning en aanleg van fietssnelwegen naar bedrijventerreinen. In het project H2Share wordt een 27-tons waterstoftruck ontworpen en gebouwd, en met de hulp van een mobiele oplaadfaciliteit kunnen met Interreg-geld pilots worden uitgevoerd bij onder meer Colruyt. En recent werd het door de gemeente Arnhem geleide CleanMobilEnergy goedgekeurd, dat de opwekking van duurzame energie combineert met opslag, zoals in elektrische voertuigen, en dat in enkele Europese steden uittest. 

 

Huismans nodigt iedereen met een relevant projectidee uit om vrijbijvend langs te komen. ‘Wij kunnen vrij goed inschatten of een idee kans maakt en ook adviseren hoe je een en ander op papier zet. Natuurlijk moet je vooraf tijd en energie steken in een projectvoorstel, en ja, het kan ook worden afgekeurd. Het Noordwest Europa programma kent een twee-stappenaanpak. In stap 1 dien je een concept van tien pagina’s in en dat is, na een zeer goede voorbereiding, in een weekend te schrijven. Het is wel van groot belang om helder op papier te zetten wat je doel is, wat het aan resultaten kan opleveren en welke organisaties je daar voor nodig hebt. Als je dat lukt, maak je een zeer goede kans op goedkeuring. Wordt een stap 1-aanvraag goedgekeurd, dan krijg je tien maanden de tijd om het concept verder uit te werken. Het feit dat alle landen samen beslissen over zo’n aanvraag, maakt niet uit: het gaat enkel om de kwaliteit van het project en niet om de nationaliteit van de aanvrager.’ 

Concreet wordt er binnen het Noordwest Europa-programma het meest ingeschreven op de innovatieprojecten. ‘We hadden meer inschrijvingen verwacht op het CO2-reductieprogramma, zeker vanuit verkeer en vervoer. Juist omdat overheden voor ‘gigantische opgaven’ staan als het gaat om CO2-reductie.’ Huismans benadrukt dat ‘er over het algemeen sprake is van een goede Nederlandse deelname aan projecten, met name als leadpartner. Maar zoals gezegd, is er op het gebied van verkeer en vervoer nog een zeer groot aantal projecten mogelijk.’ 

 

 

Klik hier voor een presentatie over het subisidieprogramma Interreg NW Europa.

 

Wilt u de RVO-Interreg nieuwsbrief ontvangen? Stuur een mail naar: ge.huismans@rvo.nl

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.